Wie de veelzijdigheid van Jurry Hekking Metaal wil omschrijven, kan het best een duik nemen in het omvangrijke klantenbestand. Er is namelijk geen betere manier om aan te tonen hoe multifunctioneel inzetbaar de eigenaar en zijn medewerkers zijn. Van een luifel met eigen aandrijftechniek bij het Van der Valk Hotel in Düsseldorf tot melkmachines voor DeLaval en van een automatische poort bij Albert Heijn in Wijhe tot een bar, die met zink is bekleed. ‘Tja, ze krijgen ons niet gauw gek’, lacht de eigenaar en naamgever van het Mariënheemse bedrijf.
Met deze opdrachten heeft hij een aardige reputatie opgebouwd, maar Hekking is een ondernemer, die er niet van houdt om af te wachten. Tenslotte kun je ook je eigen afzetgebied creëren, is zijn idee. Het bedrijf is daarom druk bezig om enkele nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde producten in de markt te zetten. ‘Eén van deze producten is een uitrijstelling voor fabrieken en magazijnen, waarbij we maatwerk kunnen leveren. Hetzelfde geldt voor onze sierhekken, die momenteel verkrijgbaar zijn via de Formido in Raalte. Stuk voor stuk producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding, waarmee we onze orderportefeuille kunnen uitbreiden.’
Bij het aanhoren van dit verhaal zou je geneigd zijn om te denken dat Jurry Hekking Metaal op een creatieve wijze probeert de gevolgen van de recessie op te vangen. Maar, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bedrijf tot op heden geen enkele hinder lijkt te ondervinden van de economische crisis. In 2009 is de omzet ten opzichte van een jaar eerder zelfs nog meer dan verdubbeld. Nee, de nieuwe producten moeten worden gezien als een investering in de toekomst. Als een verbreding van het bedrijf. ‘We blijven het kleine constructiewerk, het onderhoud en de reparaties koesteren, maar je moet toch ook verder durven kijken. Alleen op die manier kun de continuïteit garanderen.’
Snel schakelen
In dit licht moet ook de aanstelling worden gezien van een medewerker, die zich gaat bezighouden met acquisitie en PR. ‘We doen best het een en ander voor aannemers, maar we merken dat we meer moeten doen om onze bekendheid in de regio te vergroten. Onze sterke punten moeten meer naar voren worden gebracht, zoals het feit dat we alles in eigen beheer doen. Daardoor zijn er korte lijnen en kunnen we snel schakelen. Verder beschikken we over goed opgeleide mensen en de juiste machines. En spoedklussen krijgen direct voorrang, zoals een reparatie aan bijvoorbeeld een bouwkraan, zodat een bedrijf zo snel mogelijk verder kan met haar werkzaamheden.
De nieuwe medewerker met een achtergrond in de commerciële economie krijgt een simpele opdracht: de regio kennis laten maken met de veelzijdigheid van Jurry Hekking Metaal binnen de metaalbewerking en -techniek. Voorheen was de onderneming eveneens actief in de bouw, maar zo’n vier jaar geleden is de koers definitief verlegd naar uitsluitend metaal. ‘Je moet de keuze durven maken om je te beperken tot één vakgebied. Anders word je zo’n bedrijf dat van alles aanpakt. We pakken wel allerlei klussen aan, maar dan wel gericht op metaal: machinebouw, las- en constructiewerk in staal, aluminium en onze specialiteit roestvrij staal. Uitgangspunt daarbij is dat we meedenken met de klant en ons gezond boerenverstand gebruiken. Soms kan een simpele toepassing namelijk al voldoende zijn. Innovatie? Ja, daar houden we ons zeker wel mee bezig. We gebruiken alleen niet die dure naam. Innovatie gaat bij ons als het ware vanzelf, omdat we ook geregeld de tijd nemen om dingen uit te proberen.’