Home / archiefcentraal / eigen verantwoording in het verkeer

eigen verantwoording in het verkeer

Commentaar – Met het verkeer is het net als hondenpoep: het heeft een hoge irritatiegraad. Voor- en tegenstanders van wat dan ook, lopen iedere keer te hoop als er nieuws is op dit gebied. We hebben zelfs wel eens de indruk dat de mensen die kwaad zijn op te hard rijders, niet zelden ook degenen zijn die kwaad zijn op veel bekeuringen.

Deze week was er een verkeerscontrole in het nieuws waar mensen boos over waren, net als het al niet gevaarlijke stukje Raarhoeksweg naar een zorgboerderij in aanbouw en de politieaankondiging scholieren te gaan bekeuren op weg naar school. De reacties op deze site schieten de lucht in bij dat soort berichten. Landelijk is dat al niet anders. Het kabinet blies een toontje mee door verkeersboetes fors te verhogen en dan staan de landelijke zenders er bol van.

En hadden we vorige week nog niet iets met verkeersborden bij het begin van de Raalter promenades waarop het onduidelijk is wanneer je er wel of niet mag fietsen?

Er zijn sociologen die alle verkeersborden weg willen hebben. Daarmee geef je de weggebruiker zijn verantwoordelijkheid terug. In plaats van dat een ander voor hem denkt, moet je zelf weer gaan nadenken. De gedachte is dat mensen dan ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Of dat zo is? Er zijn proeven gedaan met mensen die zelfs achterwaarts en zonder uitkijken diagonaal een drukke kruising oversteken waar geen verkeersborden staan. Al die automobilisten kijken super goed naar wat er gebeurt en zien dus ook die wandelaar die onverantwoord oversteekt. Schijnt altijd goed te gaan.

Als je de verantwoordelijkheid overneemt, moet je alles regelen. En het nare van regels is dat ze zo rigide zijn. Tachtig kilometer per uur op de Wijheseweg geldt ook midden in de nacht. Dan kun je er wel 140. En rood is rood, ook al zie je op zondagmorgen in de verste verte geen verkeer.

Voor je het weet zit je op een hellend vlak. De twee voorbeelden hierboven zullen vast al tot meningsverschil leiden. Op de weg kom je er dagelijks velen tegen. Een vrachtwagenchauffeur op de A1 vindt een bumperklevende chauffeur van een luxe wagen een aso, terwijl andersom die chauffeur boos is over een inhalende vrachtwagen.

Schoolgaande jeugd heeft last van inhalende auto’s die wegens een tegenligger midden in de lange rij fietsers moet tussenvoegen. De chauffeur vindt dat kinderen niet in zulke lange rijden moeten fietsen.

Op de Raarhoeksweg wordt Ivoor gebouwd. Daar gaan straks veel kinderen naar toe. Maar de Raarhoeksweg is een racebaan. Een lange rechte weg waar je het heerlijke gevoel van keihard rijden krijgt door al die bomen die er langs staan… Fietspad er langs, was een oplossing op deze site. Dertig kilometer per uur van maken, opperde iemand anders. En er kwam zelfs een rekensommetje onder te staan hoe weinig tijd langzaam rijden kost.

Wat zou het toch handig zijn als iedereen gewoon zijn eigen verantwoording nam. Ouders die hun kinderen leren fietsen op een drukke weg. Chauffeurs die ruimte geven en geen haast hebben. Maar ja, dan kan de politie niet meer bekeuren en heeft Den Haag geen inkomsten meer.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

Hans de Kort: Windturbines

(ingezonden brief) Hans de Kort is weer in de pen geklommen om zijn ongenoegen over …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.