Onder de wegen die op de lijst staan voor zo’n snelheidsverlaging staat ook de dijk tussen Olst en Wijhe. “Voordat je de snelheid verlaagt, zou je daar eerst moeten kijken naar maatwerk om de verkeersveiligheid te verbeteren. Wij zijn er geen voorstander van om over hele trajecten alles maar 60 te maken.” Het CDA wil eerst kijken naar lokale oplossingen. “Maar dan denken we niet direct aan verkeersdrempels. Maar wel kunnen we bijvoorbeeld de indeling van een weg veranderen in de buurt van bebouwing,” vervolgt het Statenlid.
“In de afgelopen tien jaar hebben we ingezet op categorisering van de wegen. We hebben de wegen toen ingedeeld in 100, 80 en 60 kilometer per uur. Er is toen al een aantal wegen afgewaardeerd. Ik ben bang dat er geen draagvlak voor is om dat nog een keer te doen. We hebben al in meerdere regio’s het draagvlak gepolst en dat is lang niet overal aanwezig.”
In november komt er een voorstel van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van het onderzoek en de feedback vanuit de betreffende gemeenten, omwonenden en betrokken organisaties.
Meer foto's
