Home / archiefcentraal / lenard wolters eigenaar leonon media

lenard wolters eigenaar leonon media

“Ik las altijd al veel dus dat ik uiteindelijk in deze wereld terecht ben gekomen, kan ik geen honderd procent toeval noemen”, stelt Lenard. “Mijn eerste baantje kreeg ik in ‘78 bij drukkerij Tijl in Zwolle. Ik kom zelf uit Ommen, maar door een collega ben ik destijds enthousiast gemaakt voor Lierderholthuis. Elf jaar geleden ben ik hier komen wonen.” Lenard wist zich zich steeds verder op te werken. Inmiddels is hij directeur van een printerij Apeldoorn (onderdeel van Thieme). “Maar in de loop der jaren heb ik ook voor ontzettend veel uitgeverijen gewerkt, voor bijna elke grote in Nederland. Zo heb ik het klappen van de zweep leren kennen. In 2002 heb ik de stap genomen om Leonon op te richten. Aanvankelijk als hobby, maar soms moet je keuzes maken en de zaken toch wat groter aanpakken. Inmiddels heb ik dan ook twee medewerkers in dienst.”

Maar het hobbymatige karakter van Leonon leidde wel tot een brede insteek. “Ik vind heel veel verschillende dingen leuk en als ik iets leuk vind, wil ik het ook uitbrengen, of de schrijver nou uit Timboektoe komt of uit Nederland. Maar de markt accepteert dat niet. Niemand snapte hoe ik zo’n bonte verzameling aan titels op de markt kon zetten. Daarom heb ik besloten om het fonds in drie sub-uitgeverijen op te splitsen: Leonon (lifestyle/thrillers); NGN (computerboeken) en Floppy Faith Factory (speelse kunstboeken).”

Lenard schat dat hij, verdeeld over deze drie sub-uitgeverijen, zo’n vijftien tot twintig boeken per jaar uitgeeft. “Ik denk dat ik per maand zo’n vier tot vijf manuscripten binnen krijg. Ik lees altijd de eerste tien pagina’s. Als ik het goed vind, speel ik het door naar mijn redactie en brengen we het meestal ook uit. Dat geldt voor mijn hele fonds: Ik moet het zelf goed vinden. Dat heeft ook te maken met de manier waarop het begonnen is, als een hobby. Zo beschouw ik het nog steeds. Ik ga ook vaak naar beurzen om boeken te verkopen. Dat doe ik dan samen met mijn vrouw en mijn zoons. Zo werkt de hele familie mee.”

Lenard ziet het als zijn grootste uitdaging om nieuwe marketingconcepten te verzinnen. “Ook de boekenmarkt is onderuit gegaan. De markt verandert. Ik maak al E-books (digitale boeken, redactie), en ik voorzie dat dat marktaandeel zal groeien. En dan met name als het gaat om educatieve boeken. Maar het ouderwets gedrukte boek zal echt niet verdwijnen. Ik voorzie een grotere rol voor de moderne media. Extra gadgets voor een koper van een E-book. Ik ben druk bezig om die ideeën verder vorm te geven.”

Zijn best verkopende titel is tot nu toe de thriller ‘Tot de bodem’ van Violet Le Roy. Daarvan is inmiddels de derde druk verschenen. Lenard kan zich niet herinneren dat hij ooit een boek heeft afgewezen dat later alsnog een hit is geworden. “Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kan me niet alles herinneren dat ik in de loop der jaren binnen heb gekregen. Natuurlijk zou het leuk zijn om ooit een echte bestseller uit te brengen, maar ik ben tevreden met de behaalde resultaten. Als je 20 bent, heb je bepaalde idealen en ambities en voor mijn gevoel heb ik die verwezenlijkt!”

“Als je een boek uitbrengt, is het belangrijk dat het klikt met de schrijver”, stelt Lenard. “Als dat niet het geval is, hoef je er niet aan te beginnen. Het contact met de auteur is ontzettend belangrijk. En ja, daar heb je gelijk in, er lopen ontzettend veel markante schrijvers rond. Ik heb bijna alle grote schrijvers van Nederland van dichtbij meegemaakt. Harry Mulisch, Remco Campert, Wim de Bie, Youp van ’t Hek, de mannen van Jiskefet, noem ze maar op. Maar op een gegeven moment leer je ze wel kennen en dan weet je hoe je met ze om moet gaan.”

Trots laat Lenard zijn favoriete titel zien: ‘Click – Music icons of the 70’s’, een fotoboek van Joep Bruijnjé. Het bevat fotoportretten van tal van bekende popartiesten die in de jaren zeventig Nederland hebben aangedaan, vaak nog in hun jonge jaren. Van Rory Gallagher tot Sting en van U2 tot Prince. Het is een groot, luxe vormgegeven boek. “Aanvankelijk hadden we zelfs het plan om er een lp in op te nemen”, vertelt Lenard. “Het is het mooiste boek dat ik ooit heb uitgegeven. Voor de verhaaltjes bij de foto’s hebben we Barend Toet benaderd, één van de oprichters van de Oor. Het ziet er prachtig uit. Maar ja, zoals dat dan gaat: We hebben er veel te weinig van verkocht. Een stuk of zeshonderd. En dat terwijl er uniek materiaal in dat boek staat. Maar dat hoort erbij als je uitgever bent. Soms zet je hoog in op een prachtig werk dat dan vervolgens slecht verkoopt en het volgende moment heb je ineens een hit met een boek waarvan je dat nooit verwacht had!”

Deze titels verschijnen in het najaar bij Leonon Media: ‘Opening Night’ van Yolande Schyns; ‘Blaauwbaai’ van Krijn de Best; ‘De overname, een heldenreis’ van Marjon de Stefano-Poulus; ‘Zakken met geld’ van Wouter Bos en ‘En wat is daarop uw antwoord’ van Trenke Riksten-Unsworth. Meer informatie op www.leonon.nl.

Lees ook

Sportcentrum Tijenraan nieuwe locatie voor SportBSO InOranje

RAALTE – Na de herfstvakantie start SportBSO InOranje met een extra locatie in Sportcentrum Tijenraan. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.