Jarco Grotenhuis, coureur van Racingteam Hageveld, heeft afgelopen weekend een keurige zeventiende plaats behaald tijdens de Rizla Racing Day. De Rizla Racing Day is altijd een mooi evenement met bijzonder veel publiek en veel buitenlandse rijders.
Er waren 47 deelnemers, waarvan er slechts 44 mochten starten. Daar zaten een groot aantal IDM-ers tussen, zoals Barry Veneman, Werner Daemen en Karl Muggeridge. Zij gebruikten de wedstrijd in Assen vooral als voorbereiding op de IDM wedstrijd in Assen over twee weken. Voor liefhebbers echt een aanrader om te bezoeken trouwens, want deze jongens gaan nog een tandje harder dan de Nederlanders.
Het beloofde een zwaar weekend te worden en vlak voor de eerste kwalificatie begon het ook nog eens zwaar te regenen. De kans op ongelukken is dan altijd groter, maar anderzijds ligt de regen Jarco wel en het gaf het team de kans verder naar voren te komen. Onder het motto ‘Hoe gladder, hoe harder’ kwam Jarco zelfs een aantal ronden door op de zevende, achtste en tiende plaats, tot de baan opdroogde en andere coureurs makkelijk grip konden vinden.
’s Middags, in de tweede training was het droog en ging het tempo er goed op. Met een nette rondetijd van 1.45.8. behaalde Jarco een 24e startplek, een keurige uitgangsposities voor de race. Jarco had het gevoel dat er qua vering en afstelling meer in zat en de data bevestigde dit ook. ’s Avonds zocht het team een oplossing om de motor beter te laten aanremmen en stabieler te houden, zodat Jarco harder de bocht in kan en eerder op het gas kan bij het uitkomen. Met goede moed ging het team zondag dan ook de race in.
Jarco: “Tijdens de start was ik goed weg, maar in de eerste bocht was het dringen geblazen. Ik verloor twee plekjes, maar die pakte ik in de strubben alweer terug. Dus ik kwam de eerste ronde aardig goed door. Ik kwam in een groepje terecht met Bertus Folkertsma en Ferry van Rijn en we hebben een paar mooie duels gehad. Na enkele ronden merkte ik wel dat de aanpassingen aan de vering niet het gewenste effect hadden, maar toch kon ik mijn tempo goed vasthouden. Ik kon Bertus voorbij steken en wilde vervolgens achter Ferry van Rijn aan. Hij liep een klein beetje uit en ik besloot niet te gek te doen en mijn positie te behouden. Maar aan het einde van de race liep ik toch weer iets in. In de laatste ronde probeerde ik in de GT naar hem toe te remmen maar ik zat er te ver achter om het verschil nog goed te kunnen maken. Doordat een aantal IDM-ers met onreglementaire motorfietsen reden (het regelement in Duitsland is anders) deden zij afstand van hun behaalde punten. Dus finishte ik uiteindelijk als 17e.”
Vandaag vertrekt het team alweer naar het legendarische circuit van Spa Franchorchamps voor een dubbele race voor het ONK. Hier is het startveld waarschijnlijk minder zwaar en hoopt het team weer punten te kunnen scoren in het kampioenschap. Momenteel staan zij nog steeds zestiende in het algemeen klassement en deze positie proberen ze nog uit te bouwen.
Voor het tijdschema van Spa Franchorchamps kun je hier kijken.