gewoon carolien presteren onder druk 1

Thuis legt een vijfjarige met gemak een puzzel van vijfenzeventig stukjes, terwijl de kleuterjuf beweert dat hetzelfde meisje moeite heeft met eentje van vijfentwintig stukjes. Engelse woordjes uit het hoofd leren is een crime voor een brugklasser, terwijl het foutloos meegalmen van ingewikkelde Engelstalige rapteksten van een leien dakje gaat. Ouders weten dat hun kind iets prima kan, maar toch denkt school er anders over. Wat is er dan aan de hand?

Over het algemeen gaan kinderen graag uitdagingen aan. Dat doen ze uit zichzelf, zodra ze eraan toe zijn. Omdat het kind voelt dat het ergens aan toe is, kan hij een enorme motivatie en doorzettingsvermogen aan de dag leggen om die nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen. Kijk maar naar een kind dat net leert lopen. Hoe vaak komen ouders niet bedrogen uit als ze trots tegen de buurvrouw uitroepen: ‘Kijk es! Marietje kan al een paar stapjes doen!’ Maar nee, Marietje blijft op haar dikke luierbillen zitten. Als haar ouders haar dan een handje willen helpen door haar op haar voetjes te zetten, laat ze zich gewoon weer door de beentjes zakken. Bij nog meer stimulatie zal ze het waarschijnlijk zelfs op een brullen zetten. Hoe kan dat nou? Haar ouders hebben toch echt gisteren gezien dat ze een paar stapjes zette? Ze kan toch lopen? Wil ze het niet?

Ze wil het best, maar ze kan het niet in deze omstandigheden, waarin ze onder druk moet presteren. Daarvoor is haar behendigheid in het lopen nog niet groot genoeg. Hetzelfde geldt voor de kleuter die thuis moeilijke puzzels kan leggen en op school niet. Op school zijn er namelijk andere puzzels, het is een andere omgeving, er zijn veel meer kinderen en andere regels. Op school is een puzzel maken niet vrijblijvend. Al die andere factoren die meespelen, maken dat het kind minder ‘presteert’. Hij ervaart druk en onder druk kan hij (nog) niet laten zien wat hij kan.

Presteren onder andere, niet vertrouwde omstandigheden kan wel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van een kind zijn, vooral in de bedrijf- en de sportwereld wordt er om gevraagd. Geef je kids maar de ruimte om uitdagingen aan te gaan en stimuleer ze daarin. Leer je kinderen van binnenuit voelen wanneer ze er klaar voor zijn. En weet dat er zo nu en dan een terugval in prestatie kan zijn, omdat ze zich niet hadden voorbereid op een prestatie onder druk. Geef ze die ruimte en tijd, dan komt het bijna altijd goed!

En hoe zit het bij jou, volwassene, kun jij onder alle omstandigheden onder druk presteren? Geef je jezelf daarvoor de ruimte? Heb jij of je kind hulp daarbij nodig, neem gerust contact op via info@carolienjonkman.nl of via tel. 0572-358181 (op maandag, dinsdag en donderdag).