Home / archiefcentraal / verleggen n35 biedt kansen voor cultuur

verleggen n35 biedt kansen voor cultuur

‘Hoe kun je een aantrekkelijk tussengebied creëren waarbij de verbinding tussen Raalte dorp en Raalte Noord versterkt wordt’, was de hoofdvraag van zijn onderzoek. Hij deed zijn onderzoek in opdracht van Stedenbouwkundig Adviesbureau Witpaard uit Zwolle.

“Ik zocht een opgave dicht bij huis. Ik ben toen in aanraking gekomen met de problematiek van de N35 en scheiding tussen Raalte Noord en Raalte dorp. Ik heb in mijn onderzoek gekeken naar mogelijkheden om die twee delen van Raalte beter met elkaar te verbinden. Noord ligt nou eenmaal gescheiden van het dorp. Hoe kun je er voor zorgen dat Raalte Noord bij Raalte dorp gaat horen en dat de afstand tussen die twee niet steeds groter wordt?”

Bosman maakte eerst een analyse van het probleem. “Bewoners van het dorp zien Raalte Noord als zo’n typische nieuwbouwwijk, waar mensen voldoen aan alle clichés. Zo kun je denken aan het stereotype beeld van tweeverdieners. Maar als je beter gaat kijken, hebben alle Raaltenaren veel meer overeenkomsten in hun identiteit.”

Hij kwam na de eerste stappen in zijn onderzoek tot vier varianten. De eerste variant was het behouden van de huidige positie van de rijksweg. De tweede en derde variant behelsden dat de rijksweg en de spoorbaan parallel aan elkaar gingen lopen. De tweede variant op de huidige plek van de rijksweg, de derde op de huidige plek van het spoor. De laatste mogelijkheid was om zowel spoor als N35 te ondertunnelen. Die optie viel al snel af: “Alleen de kosten van de infrastructuur zouden al 300 miljoen euro gaan kosten. En dat is zelfs nog zonder de aankoop van grond.”

Bosman koos uiteindelijk voor het verleggen van de N35. Deze moet volgens hem parallel aan het spoor gaan lopen. “Het is een relatief dure oplossing, maar er komt wel veel ontwikkelingsruimte bij vrij. Het levert dus ook het nodige op, voor zowel Raalte Noord als Raalte dorp.” Het plan bevat een combitunnel van ongeveer een halve kilometer lang, waardoor zowel het spoor als de N35 hun baan vinden.

“Het huidige restgebied tussen het spoor en de weg wordt dan opgeheven. Er komt zoveel ruimte bij vrij, dat Raalte voorlopig niet aan de randen hoeft uit te breiden, maar kan doen aan inbreiding. Door de komst van de tunnel komt er meer zichtruimte voor het kanaal, waardoor het kanaal weer een verbindend element wordt tussen Noord en dorp.” Plannen voor invulling van de vrijgekomen ruimte heeft Bosman ook al direct gemaakt.

“De groenstrook langs de N35 blijft wel bestaan. Je kunt dan een hele mooi lijn trekken van het Hoftheater naar het MBI-terrein. Ik zie daar een hele mooie kunst- en cultuuras ontstaan. In mijn opzet heb ik gekozen voor cultuur, maar je kunt ook kiezen voor een andere invulling. Door te investeren in zo’n cultuuras wordt het voor een breder publiek toegankelijk. Het moet als ware een recreatieve as worden. Zo stimuleer je de ontmoeting in het tussengebied.” De bomen die nu langs de N35 staan, blijven ook gewoon behouden in het gebied, alleen verdwijnt het asfalt. “De inwoners van de verschillende wijken in Raalte worden zo meer samengebracht. Op deze manier kun je mensen uit Raalte dorp ook naar Raalte Noord halen. De cultuuras biedt meer ruimte voor evenementen, die stuk voor stuk groter worden. Bij die evenementen kun je denken aan het Salland Festival, Ribs & Blues en Stöppelhaene. Dat brengt ook gelijk een ontlasting voor het centrum met zich mee.”

Ook is er in de tekeningen van Bosman plaats voor sport. “Raalte Noord heeft nauwelijks sportvoorzieningen, die zittten allemaal in Raalte dorp. Als je die naar meer naar Noord brengt, maak je ze toegankelijker voor iedereen in het dorp. Dat kun je prima laten grenzen aan de kunst- en cultuuras.”

Bosman heeft zijn plannen inmiddels gepresenteerd bij de gemeente Raalte. “Ik had bij deze presentatie het doel om te laten zien wat de mogelijkheden zijn die je met bundeling van regionale infrastructuur kunt bereiken. De gemeente liet weten dat ze konden zien dat ik het gebied goed kende. Ze wisten echter niet of het gebied er zoveel functies bij moest krijgen. Wel heb ik ze laten zien dat er veel ruimte vrij komt, die in de toekomst ontwikkeld kan worden.”

Voor het MBI-terrein ziet Bosman bijvoorbeeld mooie kansen voor cultuur. Hij trekt de vergelijking met de Gashouder in Amsterdam, ook bekend als Westergasfabriek. “Ruimte voor grote en kleine evenementen en plek voor film, theater en expositiemogelijkheden.

Bosman heeft zijn afstudeeropdracht de titel Raalte 2030 meegegeven. Als er dus ook maar iets van zijn plannen meegenomen wordt door de gemeente, dan is dat nog ver weg. Raalte is immers nog steeds erg druk met de visies op 2020 en 2025. “Denk er goed over na, want je moet er voor zorgen dat de verbinding tussen Noord en dorp verbeterd moeten worden.”

Lees ook

Drie woon-werkkavels op locatie Timmermanshuis

RAALTE – Het Raalter college van B&W is akkoord met de ontwikkeling van drie woon-werkkavels …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.