Home / archiefcentraal / ondertussen in zuid afrika op naar durban

ondertussen in zuid afrika op naar durban

Gerard, Hans en René uit Raalte houden ons op de hoogte van hun belevenissen in Zuid-Afrika, alwaar deze een bezoek brengen aan het WK Voetbal. Een nieuwe bijdrage.

“Dinsdag 15 juni zijn Hans en Gerard meegeweest met een excursie naar een Township Mamelodi in Pretoria. René ging een dagje bijkomen op de camping. Van de 650 gasten op de camping waren er 150 personen mee naar Mamelodi. Het Township lag aan de westkant van Pretoria, zo’n 20 km van het centrum. Onderweg reden we door Koningin Wilhelmina Street, waar oa de Nederlandse Ambassade staat. Verder kwamen we langs het huis van de eerste president van Zuid Afrika, Paul Kruger en langs de rechtbank, waar Nelson Mandela in 1964 veroordeeld werd tot een gevangenisstraf op Robben eiland. We kwamen door de echte armoede van een township. Van ‘kapsalons’ in zeecontainers tot oude autobandenverkoper op de hoek van de straat.”

“Toen we aankwamen op het terrein van Mamelodi Sundowns Voetbalclub, afgelopen jaar 2e geëindigd in de nationale competitie, gingen we naar een afgeschermd terrein waar Erica Terpstra de opening van de 3e helft verrichtte. De 3e helft is een organisatie die opkomt voor de minder bedeelden in de Zuid Afrikaanse gemeenschap. Na de opening werden Gerard en Hans ingedeeld in een team om te gaan voetballen samen met de plaatselijke bevolking: Mexico. We werden gedeeld eerste in de poule, maar door doelsaldo gingen we niet door naar de volgende ronde. Uiteindelijk werd de finale gespeeld door Ghana en Noord Korea die werd gewonnen door Ghana(spelend in Vitesseshirts) met 1-0.”

“Na afloop aten we mee met de plaatselijke bevolking die een heerlijke maaltijd hadden voorbereid: Papperige aardappel met schenkels, karbonade van de braai(BBQ), kip en diverse groenten die men er veel eet. Ook was er de mogelijkheid om ‘Europees’ te eten. Verder konden wij als Nederlanders de plaatselijke ‘ondernemers’ steunen door diverse kleine dingetjes te kopen voor een heel schappelijke prijs. Voor hun misschien veel, voor ons weinig geld.”

“Rond 17 uur waren Gerard en Hans weer terug op de camping, waar het inmiddels alweer vroor.

René was ook al voetbal aan het kijken en Gerard en Hans schoven aan. ’s Avonds werd er nog in de feesttent Brazilië – Noord Korea gekeken onder Elfstedentocht omstandigheden, maar wel met ijskoud bier. Na de wedstrijd keken we nog naar het Oranjecamping Journaal, wat trouwens ook op www.oranjecamping.nl dagelijks te zien is. We raden iedereen aan om hier eens naar te kijken, daar Gerard daar zijn mening regelmatig geeft. Toen was het tijd om weer ons nest op te zoeken, daar er woensdag 16 juni de lange reis naar Durban van 590 km op het programma stond.”

“Woensdag 16 juni ging de wekker alweer om 7 uur. Eigenlijk was dit niet nodig, omdat we door de vrieskou al uit ons nest gevroren waren. We waren nog niet wakker, of daar hadden we al een filmploeg voor onze neus staan. René werd gefilmd door Hart van Nederland. Na het ontbijt werden Hans en René nog geïnterviewd door de Zuid Afrikaanse Radio. Om 8.30 uur begon dan de reis. Dit was niet zomaar een reis, we gingen met zo’n 175 voertuigen in colonne op pad. De politie had de eerste 15 km van de snelweg helemaal speciaal voor ons afgezet. Ondertussen vloog er in de 15 km een helikopter boven de colonne om diverse plaatjes te schieten cq. te filmen. Volgens zeggen zou daar oa. ook CNN bij geweest zijn, maar dat konden wij vanuit onze camper niet zien. Wij hadden ons Spandoek, ‘Rohda Raalte groet Oranje’ aan de achterzijde van onze camper bevestigd en aan de zijkant onze ‘Stöppelhaene’-vlag, die ook goed te zien was tijdens Nederland-Denemarken in Soccer City.”

“Na deze 15 km kon iedereen zijn eigen gang gaan om deze lange etappe, af te leggen. Gelukkig werden we goed geholpen door onze Tomtom, die mede sponsor is van de Oranjecamping. Onderweg zagen we weer zeer veel moois van Zuid Afrika en om 17.00 uur stonden we probleemloos op onze nieuwe Oranjecamping in Durban (The Bluff Eco Park). We zagen nog net Zwitserland van Spanje winnen(1-0) en genoten van een heerlijke maaltijd in buffetvorm. Vanavond gaan we Bafana Bafana kijken voor hun tweede wedstrijd tegen Uruguay en aansluitend zal er wel een gezellige avond zijn, daar er hier op de camping ook Zwitserse supporters staan.”

Wordt vervolgd…

Lees ook

Dorpsquiz brengt jubilerend Hoonhorst in beweging

Op zondagmiddag 14 november vindt de ‘eerste echte Dorpsquiz Hoonhorst’ plaats HOONHORST – Het had …