Als bedrijf krijg je ieder boekjaar weer vele verzoeken om sponsoring. Het is best lastig om daarin een goede afweging te maken. Je hebt te maken met verenigingen of instellingen, waarmee je (bijna) een persoonlijke band hebt en die je moeilijk kunt teleurstellen. Het is misschien wel gemakkelijker als je kiest voor een goed doel, dat je eigen leefwereld raakt. Zo’n goed doel is bijvoorbeeld de stichting Alpe d’HuZes, dat zich op een bijzondere wijze inspant om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.
Onder deze noemer fietst namelijk op 3 juni een enorm gezelschap bekende en minder bekende Nederlanders tegen de befaamde Alpenreus Alpe d’Huez op. Sommigen zijn blij als ze één keer boven komen, maar er zijn fanatici die het zelfs zes keer proberen (vandaar de naam Alpe d’HuZes). Of soms zelfs nog vaker (tot negen keer).
In het deelnemersveld bevindt zich ook een grote groep Sallanders. Soms als eenling of duo, maar de meesten hebben zich verenigd in de groep SALLAND DHUZES. Vorig jaar ging er één groep van start (met o.a. oud-voetballer Jaap Stam binnen de gelederen), maar in 2010 zijn er al vier teams van acht personen te bewonderen. Het is een soort positief virus dat zich over Salland uitspreidt. ‘Het laat je niet meer los. Als je er mee in aanraking bent geweest, ben je verkocht’, geven André Roelofs (Heino), Arie Stegeman (Heino) en Johan Endeman (Lemele) aan.
Hetzelfde gevoel kan één op één van toepassing worden verklaard op de grote groep van 25 vrijwilligers, die in het kielzog van SALLAND DHUZES naar Frankrijk reist. Woordvoerder Erik Blankenvoorde, eveneens afkomstig uit Heino: ‘Vorig jaar zijn we voor het eerst ter plekke geweest en het is alsof je een steen in het water gooit, want nu beschikken we al over een groep van twintig vrijwilligers. Onder de naam Alpe d’Achmea zetten we ons overal voor in. Van het koken voor alle betrokkenen tot het garanderen van de veiligheid van de deelnemers in 2 van de 21 bochten. We kiezen dus niet voor een specifiek team. Iedereen kan rekenen op onze hulp en steun.’
Anti-strijkstokbeleid
‘Opgeven is geen optie’. Dat is de kreet, die aan de Stichting Alpe d’HuZes is verbonden. Het geldt zowel voor deelnemers aan de monstertocht als voor de vele mensen, die in hun eigen omgeving of in het ziekenhuis worstelen met die nare ziekte met de letter K. Maar, ook vooraf hebben de deelnemers het motto al in het achterhoofd, want ze verplichten zich in principe allemaal om een minimum bedrag van € 1.250 aan sponsorgeld en donaties bijeen te brengen.
De hulp van het Sallandse zakenleven is dus meer dan welkom. Hoe goed het doel ook is – daar zal niemand twijfels over hebben – het is natuurlijk altijd prettig als je bepaalde garanties kunt krijgen. Wie een blik werpt op de site van de stichting Alpe d’HuZes zal daar direct zien dat er sprake is van een anti-strijkstokbeleid. Met andere woorden: uw sponsorgeld komt voor de volle honderd procent op de goede plek terecht. ‘Met elke cent die binnenkomt, wordt iets goeds gedaan’, garanderen Roelofs, Stegeman, Endeman en Blankenvoorde. ‘Veel geld wordt natuurlijk gebruikt voor onderzoek, maar er wordt bijvoorbeeld ook getracht om een database van klinieken aan te leggen. De concurrentie tussen de diverse ziekenhuizen moet weg, want dat kan ten koste gaan van de patiënten.’
Wie een bijdrage wil leveren aan de Stichting Alpe d’HuZes kan terecht op de site staging2.opgevenisgeenoptie.nl. U kunt een algemene gift doen, maar ook kiezen voor sponsoring van een persoon of team. Meer informatie is ook te vinden op staging2.salland-dhuzes.nl.