Home / archiefcentraal / reisverslag antwerpen banjul marokko en politie

reisverslag antwerpen banjul marokko en politie

Twee auto’s, ruim 7000 kilometer, een bult lef en een nobel doel. Dat zijn de ingrediënten voor de Antwerpen– Banjul Challenge waaraan een zestal studenten van de CAH te Dronten meedoet. Onder hen zijn Bas Booijink en Rick Dijsselhof uit Broekland.

De heren zijn inmiddels vertrokken en leveren (zodra ze internet op hun reis tegenkomen) een reisverslag aan. Hun verslag komt vandaag vanuit Marokko, waar de politie toch een kleine rol in hun verhaal op wilde eisen…

Woensdag 3 maart

Vanmorgen konden we een uurtje langer blijven liggen omdat er een uur tijdsverschil is met Afrika en Europa. Maar we moesten er nog vroeg uit, want we zijn op pad gegaan naar een nieuwe schokdemper bevestiging in de stad Fes. We hebben ingepakt, de camping verlaten en ons opgesplitst in twee teams. Cornie en de Dijs zijn op zoek gegaan naar een internet café. De rest is met de benz op zoek gegaan naar een garage. We hadden goede hoop, aangezien het sterft van de mercedessen in Marokko. We hadden een telefoon nummer gehad van de camping van een man die engels sprak en een garage had, echter konden we deze niet bereiken en zijn dus verder gaan zoeken. We kwamen bij een garage maar die man kon er geen wijs uit worden. Er kwamen steeds meer mannen bij en er werd druk gebeld en gedaan. Op een gegeven moment moesten we wachten van een van de mannen en kwam er nota bene een Nederlandse Marokkaan aan. Geboren en getogen in Nederland. Ondertussen was de Engelse man ook gebeld en die kwam er ook aan. De Nederlandse was zeer gastvrije en legde ons uit dat ze wel een winkel wisten en dat we met hem mee moesten rijden. Dus zo zijn Scholes en George met deze man en zijn Marokkaanse vriend meegereden en hebben de halve stad gezien. Op een gegeven moment kwamen we bij een shop waar ze allemaal oude Mercedes onderdelen hadden. Dit was echter allemaal oude bende, maar wonder boven wonder pakt hij zo een gloednieuw onderdeel onder de toonbank vandaan! We hebben er gelijk twee gekocht en hebben de Benz op de camping weer gefixed. Dit was overigens zo gebeurd.

Ondertussen hadden Cornie en de Dijs een internet café opgezocht en zijn daarna ook weer naar de camping gekomen. Na dit alles zijn we weer in konvooi vertrokken met 8 teams richting Erfoud. Dit was een mooie rit met veel natuur en hoge bergen. We zijn dwars door de bergen gereden. Boven op de bergen kon George het niet laten even een paar sneeuwballetjes te gooien. Veel herders gezien. Verder lag er nog een geschaarde vrachtwagen langs een bergweg, gelukkig konden wij er gewoon langs. Deze man had overigens wel veel geluk gehad hij was net niet naar beneden gevallen. Tevens zijn we nog 2 keer aangehouden onderweg. Een keer toevallig beide auto’s van the Dukes, die volgens de Marokkaanse agenten te hard reden. De rest mocht wel doorrijden wat wij erg opmerkzaam vonden, maar de rest van het konvooi wachtte op ons en dat zagen de agenten. Aangezien Gerrie en de Dijs erg lief konden lachen (de bestuurders op dat moment) ontliepen we een boete van 400 Dirham (ong. 40 euro) per auto. Later werd de Benz nogmaals aangehouden als enige, maar in dit geval wilden de agenten alleen weten waarom we in konvooi reden en of het geen rally was.

Team Avans (Nissan Patrol) die met ons mee reed raakte hun tankdop kwijt. Dit kwam omdat er hier voor je getankt was en die local de dop vergeten was. We kwamen hier echter veel te laat achter en dit probleem is opgelost door een yoghurt toetje bakje in de tank te stoppen. Marokko is erg streng op te hard rijden er staan zeer veel agenten langs de weg met een lasergun. Tevens staat er erg veel politie overal, met name op kruispunten in de steden. We zijn Erfoud voorbij gegaan en naar Merzouga gereden. Dit is een heel stuk off-road de zandduinen in. Er lag hier een verharde zandweg , zodat de ‘gewone’auto’s er ook konden komen. Hier was een mooi hotel en werd ons het mooie aanbod gedaan hier te avondeten, slapen en ontbijten. Hier hebben we voor gekozen en zijn na twee biertjes heerlijk gaan slapen.

Lees ook

Natuurmomenten: Het verborgen meer

Sjaak Bruggeman deelt met enige regelmaat zijn natuurmomenten met ons. En altijd is er wel …