Home / archiefcentraal / klankbord voor gemeentesite kan het erger

klankbord voor gemeentesite kan het erger

Commentaar – Stel, een bedrijf wil een nieuwe website. De eerste vraag van de directie is dan: “Waarom dan? Wat worden we er beter van? Is die site die we nu hebben niet goed?” Aangenomen dat het bedrijf er beter van wordt, wijst de directeur een intern of een extern deskundige aan, houdt twee, hooguit drie praatsessies van anderhalf uur en wil over een maand met de nieuwe site van start. Zo gezegd zo gedaan.

Stel, de gemeente Raalte wil een nieuwe website. De eerste vraag is dan of de oude site boekhoudkundig al afgeschreven is. De tweede vraag is of voor de nieuwe site al gereserveerd is. De derde vraag is wie er in de interne werkgroep komt te zitten. En dan gaat het vergaderen beginnen.

Waarom? Wat hebben we er aan? Wordt het er beter van? Dat zijn geen vragen, dat zijn antwoorden die in mooie persberichten in holle frasen uitgelegd worden. “Om de dienstverlening nog verder te verbeteren. Via de nieuwe site worden nog meer diensten aangeboden. Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen en behoeften van inwoners… “

Welke dienstverlening? Welke diensten? Ah, daar gaan we een klankbordgroep voor in het leven roepen. Twintig burgers mogen zich aanmelden. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dus niet op basis van kwaliteit, maar op basis van haantje de voorste. Vier keer vergaderen met een batterij aan ambtenaren erbij en de indruk is weer gevestigd dat het volk gehoord is. (Net als dat project ‘gast van de raad’, waarbij arme burgers een hele avond verplicht werden een raadsvergadering bij te wonen. Heeft een hoop geld gekost maar er kwamen steeds minder gasten).

Volgende stap is een communicatiebureau inhuren. Die komt met een gelikt plan en presenteert in driedelig pak met stropdas een keurige powerpoint, hij tovert een site op het scherm waar je als gemeente graag mee te koop loopt. “Kunnen we meedingen naar de beste overheidssite”, hoor je dan in het gemeentehuis. (Een prijs, door communicatiebureaus bedacht, opdat gemeenten iedere keer weer wat nieuws willen.)

De raad vindt het ook mooi, ondersteunt een financiële aanpassing in de begroting en een jaar later is de nieuwe site online.

In al die tijd heeft niemand het over nut en noodzaak gehad. “Waarom dan? Wat worden we er beter van? Is die site die we nu hebben niet goed?” Het zijn geen relevante vragen want het wordt niet uit eigen zak betaald. Nee, de service moet nog beter, de informatie naar een hoger plan.

Wanneer gaan we naar de site van de gemeente? Alleen maar als we informatie van die gemeente willen. Wanneer ze open zijn, waar je een vergunning voor nodig hebt, welk formulier je in moet vullen, hoe dat met de subsidie zit. En anders niet. We herhalen: en anders niet.

Gemeenten weten dat ook wel. Die zien aan de bezoekerscijfers hoe vaak de site bezocht wordt en naar welke info er dan gezocht wordt. Maar dat verklappen ze niet. Want dan is er geen reden meer een nieuwe site te maken.

Ons idee: maak een heldere site met enkel en alleen de info die er op moet en knoop dat aan een besturingsmechanisme waar iedere burger mee overweg kan. Je bent dan voor een paar duizend euro klaar. Stel voor de rest van het budget een personeelslid aan die alle vragen van burgers snel via de mail beantwoordt. En laat die klankbordgroep lekker thuis zitten.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

Wegmetdyslexie opent deuren in Heino

HEINO – Ron van der Horst en Corien Eijhuisen hebben op 1 juni hun eigen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.