Commentaar – We hadden gedacht de oplossing gevonden te hebben voor die toenemende treinreis van Heino-Raalte naar Almelo-Enschede. Wel tot een uur vertraging per dag per enkele reis. We pakten het spoorboekje erbij en bedachten met een eigen dienstregeling de oplossing. Maar toch nog even een traject-deskundige naar de ware toedracht gevraagd. Soms haalt hij zelfs de trein uit de oude verbinding: helemaal geen vertraging dus, in die gevallen. En hoe dan ook, nooit meer dan een half uur.
We hebben internet even nageplozen naar de ware vertragingen. En inderdaad, je komt het nergens tegen. Er wordt een boel geroepen, maar wat is er van waar? Onze ervaringsdeskundige: “De bussen rijden prima op tijd. Ik heb al eens meegemaakt dat een buschauffeur nog lang niet weg hoefde, maar ons alvast uitnodigde, omdat het buiten zo koud was. Enkele keren was het zelfs zo dat de bus alles uit de kast ‘jaagde’ om zo snel mogelijk over te zijn, zodat de passagiers de ‘oude’ dienstregeling nog halen. Enkele keren is dat al gelukt. Ik heb een fietsje in Nijverdal neergezet, en al driemaal (van de zes maal) de aansluiting gehaald op de ‘oude’ dienstregeling. Als ik hard naar het andere station fiets en de trein heeft een paar minuten vertraging (tussen Zwolle en Nijverdal is dat bijna standaard) dan haal ik ‘m.”
Dan komt ons kleine onderzoekje naar het spoorboekje toch nog van pas. De trein komt nu aan in Enschede op 12 en 42 minuten over het hele uur. De trein vanuit Enschede naar Deventer vertrekt om 27 en 57 minuten over het hele uur. Er is dus geen enkel bezwaar de trein tien minuten later in Enschede aan te laten komen. Je ontregelt niks.
De andere kant op zit er ook wel rek in de zaak. De trein uit Raalte-Heino komt om 27 en 57 over het hele uur aan in Zwolle. De trein naar Groningen vertrekt daar om 17, 23 en 46 over het hele uur. Die naar Rotterdam en Amsterdam rijdt weg om 16 en 46 over het hele uur. Ook hier, geen enkel probleem als de trein tien minuten later komt.
Conclusie kan niet anders zijn dan dat je de lijn van Nijverdal naar Zwolle en die van Nijverdal naar Enschede als twee afzonderlijke lijnen kunt zien. Ze kunnen beiden gerust vanuit Nijverdal vijf of tien minuten later wegrijden zonder ook maar een overstap in Zwolle of Enschede in de war te schoppen. En dat op een twee keer per uur-regeling. Probleem opgelost.
Of toch niet helemaal? Onze ervaringsdeskundige: “Mijn ergenis is dat iedereen het zo vanzelfsprekend schijnt te vinden dat er plotseling een half uur extra over gedaan moet worden. De dienstregeling had aangepast kunnen worden of ze hadden er tijdelijk een noodspoor langs kunnen leggen. Dat is enkele jaren geleden in Almelo ook gedaan. En die trappen bij het noodstation…, als gehandicapte kom je niet bij die bussen.”
Een relatief rustige jaarwisseling. Gelukkig dat die mensen met oogschade dat niet kunnen lezen.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.