Home / archiefcentraal / theaters gaan intensiever samenwerken

theaters gaan intensiever samenwerken

Door middel van een aantal risicovolle ‘home video’s’ en met behulp van cabarettrio Ernesto, Marcellino en Wilfried Finkers, hebben dertig theaters uit Overijssel, Gelderland en Flevoland vrijdag hun gezamenlijke campagne ‘Dont try this at home’ gelanceerd. Met behulp van de interactieve website www.jouwtheater.com wil de Stichting Oostelijke Schouwburgen de niet-theaterbezoeker verleiden. De podiumkunstensector kende nog niet eerder een samenwerking van deze omvang.

Op de website worden het eigen, gevarieerde aanbod plus beoordelingen van theaterbezoekers ingezet om nieuw publiek met culturele belangstelling te verleiden tot een bezoek. Maar liefst veertig procent van de Nederlanders heeft namelijk interesse voor de podiumkunsten, maar ziet van bezoek af vanwege diverse vermeende drempels en risico’s. Door het aanbod van de deelnemende podia op één plaats te ontsluiten kun je zien dat er voorstellingen zijn in elke prijscategorie, heb je een goed overzicht van de mogelijkheden en vind je snel een theater in de buurt. Dat de voorstellingen ook nog eens beoordeeld worden door bezoekers, sluit aan bij de groeiende behoefte aan eerlijke klantbeoordelingen.

Met behulp van de gezamenlijke website willen de deelnemende partijen duidelijk maken dat de theaters in Overijssel, Gelderland en Flevoland dé plek vormen voor een gevarieerd aanbod van hoog niveau, dichtbij huis. Het aanbod wordt snel groter, want op korte termijn haken ook de wat kleinere theaters in dezelfde regio aan. Daarnaast staat de Stichting Oostelijke Schouwburgen open voor deelnemers uit andere provincies.

De website en campagne vloeien voort uit de wens binnen de Stichting Oostelijke Schouwburgen om samen te werken aan het vinden en binden van nieuw publiek. Achter de schermen zoeken de theaters elkaar al langer op, in de vorm van overleg en informatie-uitwisseling. Net als eerdere gezamenlijke campagnes, van bijvoorbeeld de kappers- en schildersbranche, zijn de deelnemers ervan overtuigd dat de markt kan worden vergroot door samen te werken.

Lees ook

Bootcamps voor sporters met beperking

REGIO – Om fit aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen organiseren de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.