Home / archiefcentraal / vvd maak zelf werk van parallelweg n35

vvd maak zelf werk van parallelweg n35

Fractievoorzitter Ben Nijboer hoopt dat Rijkswaterstaat wel gehoor geeft aan een massale oproep van de jeugd, PB Heino en de oudercommissies van de scholen. “Mijn ervaringen uit het verleden met Rijkswaterstaat waren positief en men deed wat indertijd mogelijk was. Ik wil niet zeggen dat het allemaal zo maar even in orde wordt gemaakt, maar enkele lantaarns ter hoogte van de bomen bij ‘t Reelaer is wel het minste dat verwacht mag worden.”

Nijboer pleit verder voor een proef met groene LED-verlichting en verbreding van de bermen langs de hele route met grasbetonkeien. “Dat is al eerder gebeurd, maar mag nog wel eens opnieuw, wat een linke berm! Hier hoeft de gemeente verder niet direct tussen te zitten. Omdat de N35 een rijksweg is, is het – als zo’n initiatief via de gemeente loopt – alleen een extra schakel. Mijn advies/oproep is: Geef eerdere acties een vervolg en pak het op. Breng dit weer eens onder de aandacht! Een fietsvriendelijke fietsroute met (groen) licht langs deze route is het absoluut waard om na te streven! En als dat lukt dan is dat ook een optie voor de andere fietsroutes voor scholieren uit de gemeente Raalte.”

Nijboer deed deze uitspraken naar aanleiding van vragen van Salland Centraal. Lezer Peter bracht de onveilige situatie op de parallelweg eerder op de site onder de aandacht. De parallelweg is een heel druk bezochte fietsroute, in de avonden, maar ook overdag. Vooral in deze tijd van het jaar is de weg glad en glibberig, het zicht vaak slecht en dubbel gebruik van de weg (fietsers en gemotoriseerd verkeer) maakt het allemaal nog gevaarlijker. Ter hoogte van het beboste deel is het ’s avonds erg donker en niet iedereen durft er dan langs. En dan is er ook nog de oversteek voor de lange slierten fietsers bij kruispunt Bos. Het groene licht is daar zo kort van duur, dat een colonne schoolgangers soms wel drie keer met rood licht geconfronteerd wordt voordat iedereen over is.

Nijboer heeft het jaren geleden al met Rijkswaterstaat gehad over verlichting van het pad. Dat ketste toen af omdat verlichting niet mogelijk was gezien afspraken omtrent de inrichting van wegen. Verder was men bang voor bezwaren van milieuorganisaties. Bovendien verwachtte men dat verlichting van de parallelweg zou leiden tot onveilige situaties op de N35. Nijboer: “Ik heb indertijd nog wel bepleit om dan minimaal ter hoogte van de bossen bij ‘t Reelaer op enkele plaatsen een lantaarn te plaatsen, zoals bij de afslag Pruimersallee en bij de oversteek naar Manege ‘t Reelaer.” Maar nu ziet Nijboer dus ruimte voor nieuwe acties. Om te beginnen roept hij de schoolgaande jeugd op om de problemen met de stoplichten te melden bij Rijkswaterstaat. “Mijn ervaring is dat dit dan binnen enkele dagen geregeld is!”

Het idee voor de LED-verlichting is gebaseerd op een eerdere proef aan de Baron van Sternbachlaan in Nijverdal. Overigens ligt deze proef op het moment even stil, omdat was gebleken dat de groene lampen te snel kapot gingen. Dit probleem is neergelegd bij Philips, dat inmiddels zoekt naar een oplossing. “Onderzoek op boorplatforms heeft aangetoond dat deze groene verlichting diervriendelijk is, waardoor dát tegenargument wegvalt. Door groene verlichting te gebruiken wordt ook gemarkeerd dat dit iets anders is dan de normale straatverlichting, waardoor het onveiligheidaspect van de N35 wellicht vermindert.”

Het Raalter CDA ziet echter zo nog maar geen veranderingen optreden met betrekking tot de afstelling van de stoplichten. Ed van Domselaar vertelt: “De grote drukte met de fietsers speelt zich alleen af tussen 08.00 en 08.20 uur en dan alleen op dagen dat leerlingen naar school gaan. Dan is het vanzelfsprekend ook druk met autoverkeer, dus ik denk niet dat de lichten bijgesteld zullen worden ten voordele van de fietsers en ten nadele van het overige verkeer.”

Lees ook

Hans de Kort: Windturbines

(ingezonden brief) Hans de Kort is weer in de pen geklommen om zijn ongenoegen over …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.