Home / archiefcentraal / guts communication zoekt briljante concepten

guts communication zoekt briljante concepten

Met veel bravoure rijdt er een zwarte kever door Salland. Het knaloranje logo ‘GUTS’ verraadt z’n verblijfplaats; bij het communicatiebureau met een flinke dosis lef. “Het is de mix van strategie en creatie. Ons geheime wapen? Een lach toveren op de gezichten van mensen. Juist nu. Door te lachen gaat ons bloed weer stromen. Nieuwe energie, letterlijk. We willen toch weer stralen met z’n allen? Genieten van de kleine dingen. Een reden hebben om gelukkig te zijn.” Barbara Jansen, eigenaar van Guts Communication kan haar honger naar trends, marktontwikkelingen, traditionele en nieuwe media nog steeds niet stillen.

“Complexe vraagstukken, vragen om een slimme aanpak. Van jongs af aan boeit het me om in andermans schoenen te gaan staan. Wat zou ik denken als ik hem of haar was? Wat zou ik voelen? Waarom? Door welke brillen kun je naar de wereld kijken? Mijn ouders werden er soms gek van. ‘Het is nou eenmaal zo’ riep mijn moeder dan. Maar die interesse is uitgegroeid in mijn professie. Ik vind het boeiend om na te denken over de waarnemingen van mensen. Om daar vervolgens op in te kunnen spelen. Hoe beweegt Nederland zich? Waarom? Hoe ontstaan trends? Op welk moment zijn we ontvankelijk voor informatie? In welke vorm?”

Guts Communication bestaat uit een team van fanatieke communicatiespecialisten. “Als we een trend signaleren dan bespreken we het breeduit. Van ratio tot emotie, beeld, tekst en kleur. Welke trend ontstaat er binnen een doelgroep en hoe passen we dit toe op de communicatiemix van onze klanten? We lezen veel, kijken om ons heen en zuigen alle info op. We volgen de strategieën van wereldmerken op de voet. Leerzaam en inspirerend. Het is niks nieuws dat merken met extensions hun markten proberen te verbreden. Maar het grote uitproberen zullen de merken in deze nieuwe tijden achter zich moeten laten. De consument volgen is niet meer de enige impuls om tot marktverbreding te komen. Naar de consument luisteren wel.”

“Het medialandschap is de afgelopen jaren enorm gegroeid,” vertelt Barbara enthousiast. “Veel media, veel mogelijkheden. Ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. Wat gebeurt er vervolgens? De bomen die ze nog zien, omarmen ze. Dat effect lijkt in tijden van crisis alleen maar erger. Ikea laat zien dat er met wat meer lef er enorme effecten kunnen worden gerealiseerd. En met een zeer beperkt budget.”

“Om de opening van een nieuwe Ikea winkel te promoten gebruikte het concern de bestaande en populaire functionaliteit binnen Facebook: het taggen van foto’s. Voor diegene die Facebook nog niet kennen: het is een soort Hyves met foto’s. Ikea maakte een profiel aan in Facebook van de te promoten winkel. In twee weken tijd heeft Ikea in het fotoalbum, foto’s van twaalf ruimtes met meerdere Ikea producten geupload. Bezoekers konden vervolgens een product op de foto taggen, met hun naam plus een motivatie waarom zij het product wilde bemachtigen. De eerste die het product had getagged met een spetterende motivatie, won dit product. Aangezien Facebook hierbij een update in je profiel geeft, verspreidde de actie zich razendsnel. Een doordachte en creatieve actie dus. Want behalve wat tijd en de te winnen producten vergde dit geen verdere investering. Ikea heeft gebruik gemaakt van een bestaand netwerk en bestaande functionaliteiten. Dubbele winst dus voor de oplettenden onder ons. Want waarom zou je mensen naar een banner met meubels laten kijken, als ze ook het promotiewerk voor je kunnen doen?”

Toe aan een flinke dosis inspiratie? Kijk op www.guts-communication.nl of volg de zwart-oranje kever naar Heesweg 30b in Raalte. Bellen kan ook natuurlijk: 0572 -36 56 57. U bent van harte welkom!

Lees ook

‘Raalte op de kaart’ goed voor ruim 5.100 euro voor Leergeld Salland

RAALTE – Geld dat heel erg nuttig is, zo reageerde coördinator Carola Beumer van Leergeld …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.