Home / archiefcentraal / carmel en landstede werken met bedrijfsleven

carmel en landstede werken met bedrijfsleven

Een van de conclusies van het tweede Economische Café in Raalte was dat samenwerking tussen gemeente, bedrijfsleven en onderwijs een goede keuze is, zeker in tijden van economische crisis. Tijdens dit drukbezochte Economisch Café vertelden Johan Supèr (rector Carmel College Salland) en Evert Helfferich (directeur Landstede) hoe zij hun studenten en leerlingen voorbereiden op de praktijk en welke ondersteuning ze werknemers kunnen bieden die verder willen groeien in hun vakgebied. Momenteel begeleiden op Carmel College Salland 339 medewerkers bijna 3.000 leerlingen. Daarmee is deze onderwijsinstelling een van de grotere werkgevers in Raalte. Landstede Salland telt 122 medewerkers die het onderwijs verzorgen voor 1.065 studenten. Daarnaast biedt Landstede volwasseneneducatie voor 289 cursisten.

Landstede Salland beschikt over een breed aanbod opleidingen, cursussen, trainingen en workshops. Zo zijn er bijvoorbeeld cursussen voor mensen die beroepsmatig met de computer willen leren werken. Deze cursussen worden op alle niveaus aangeboden, dus zowel voor wie nog nooit zelf achter een computer heeft gezeten als voor mensen met veel computerervaring die de mogelijkheden van een bepaald programma beter willen benutten. Evert Helfferich: “Wij bieden verschillende erkende opleidingen aan voor wie aan de slag gaat bij een bedrijf of voor wie verder wil groeien in zijn vakgebied. Opleidingen in veel vakgebieden, op diverse niveaus en in verscheidene vormen. Complete dag-, avond- of deeltijdopleidingen en kortere cursussen. Alle cursussen worden afgesloten met een officieel diploma op mbo-niveau”.

Carmel College Salland biedt naast Havo en VWO ook Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) en Praktijkonderwijs. Binnen het VMBO krijgen de leerlingen algemeen vormende vakken, maar ook beroepsgerichte vakken in de sectoren Economie , Groen, Zorg & Welzijn en Techniek (bouwtechniek, installatietechniek, metaaltechniek en voertuigentechniek). Op het Praktijkonderwijs leren kinderen vooral door te doen en krijgen ze theorie- en praktijkvakken op hun eigen niveau. Stage is een erg belangrijk onderdeel van het Praktijkonderwijs. Johan Supèr: “Deze leerlingen worden opgeleid voor een plek op de arbeidsmarkt. We besteden daarbij veel aandacht aan de vaardigheden die nodig zijn voor een stage. Deze basisvaardigheden worden niet alleen op school getraind, maar ook tijdens het werken op ons arbeidstrainingscentrum aan de Heesweg. Na een voorbereidende interne stage gaan de leerlingen extern stage lopen, maar eerst kijken we via een assessment of hij of zij daar wel geschikt voor is”.

Een interessante beroepsvoorbereiding is het daadwerkelijk nabootsen van de praktijk. Bij Landstede Salland wordt bijvoorbeeld gewerkt met projectteams, waarbinnen studenten zelfstandig werken aan realistische opdrachten uit de praktijk. “De studenten van deze projectteams hebben tot nu toe al verschillende projecten met veel succes uitgevoerd. Verder werken we prima samen met de Raalter detailhandel, waar onze studenten tijdens hun stage veel leren van de kennis en kunde van de ondernemers. Bovendien verzorgen enkele ondernemers regelmatig een gastcollege bij ons. Datzelfde geldt ook voor Carinova, die onze studenten gelegenheid geeft om bijvoorbeeld een complete afdeling van een verzorgingshuis te runnen. Deze praktijkervaringen versterken de kwaliteit van onze beroepsopleidingen enorm”, aldus Evert Helfferich.

Een vergelijkbaar project bij het Carmel College heet ‘Jong Ondernemen’. Daarbij gaan leerlingen een jaar lang aan de slag met het opstarten, runnen en liquideren van een echt bedrijf. Nogmaals rector Supèr: “In groepjes van zes tot acht leerlingen gaan ze een bedrijf opzetten. Elk lid krijgt een functie waarnaar ze wel eerst moeten solliciteren. Vervolgens gaan ze samen een naam en een logo verzinnen, een product uitzoeken dat ze gaan in- en verkopen en een eenvoudige bedrijfsadministratie opzetten. Min of meer tegelijkertijd moeten ze ook een verkoop- en promotieplan, een marketingplan en een ondernemingsplan in elkaar zetten. Aan het eind van de rit wordt elk bedrijf geliquideerd en krijgen de leerlingen een certificaat”.

Johan Supèr en Evert Helfferich vinden het erg belangrijk dat hun leerlingen en studenten naast theorie ook kennis maken met het bedrijfsleven. “Door ze te laten kijken en werken in de praktijk willen we onze studenten goed voorbereiden op hun toekomst. Aan de andere kant krijgen we vanuit het bedrijfsleven te horen of we met ons onderwijsaanbod nog op de goede weg zitten. Wij vinden deze wisselwerking en samenwerking met het bedrijfsleven erg waardevol en onontbeerlijk voor een adequaat onderwijsaanbod.”

Lees ook

Bootcamps voor sporters met beperking

REGIO – Om fit aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen organiseren de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.