In de zoektocht naar de definitieve namen van bruggen over het Overijssels Kanaal naderen we Raalte. Na de Derksbrug stuiten we op een brug die er bij de ingebruikname van het kanaal in 1858 nog niet was: De brug in de Overkampsweg. Maker van deze reeks, Geert Hannink, zoekt de echte naam. Hij vraagt ook om reacties. Met verhalen en foto’s kan de geschiedenis van iedere brug weer tot leven gewekt worden.
Anderhalve eeuw geleden was er geen enkele aanleiding op die plek een brug te bouwen. Het kanaal doorsneed weliswaar een groot aantal percelen van verschillende grondeigenaren maar dat was geen reden om voor hen, tussen de brug bij De Leeren Lampe en de Derksbrug, nog een extra brug te bouwen.
In enkele gevallen werd bij de aankoop van de grond die voor het kanaal nodig was, een afkoopsom betaald ter compensatie van de veronderstelde kosten voor het noodgedwongen moeten omrijden. Dat die vergoedingen naar huidige maatstaven maar schijntjes waren, soms niet meer dan honderd of tweehonderd gulden, is duidelijk. Toch waren de mensen er toen content mee: Honderd gulden was toen immers een flink bedrag.
Lange tijd liep de Overkampsweg als een boerenweggetje vanaf de N348 dwars door het grondgebied van de families Ogink richting Overijssels Kanaal, als uitweg voor de paar boerderijen. Later werd het ook de weg om met de auto naar de Raalter ijsbaan te rijden. Die is daar eind zestiger jaren aangelegd nadat er lange tijd een ijsbaan was op een terrein aan de Deventerstraat, bij Oldemaat. Ongeveer op die plek ligt nu de huidige Meidoornlaan.
De Overkampsbrug werd echter noodzakelijk toen het industriegebied De Zegge steeds meer uitbreidde en het (vracht)verkeer een goede aan- en afvoerroute nodig had, anders dan dwars door het dorp. Toen is de Overkampsweg verbreed en is de brug over het kanaal gebouwd. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt aan de westzijde een fietstunnel aan te leggen, onder de Overkampsweg door.
In de discussie over de N35 is de suggestie gedaan om die vierbaans aan te leggen en dan vanaf Mariënheem door te trekken richting de IJssel. Daar zou dan een nieuwe brug moeten komen, waarna de A35 doorgetrokken zou kunnen worden naar de A50. Allemaal met de bedoeling de “flessenhals” bij Zwolle te omzeilen. Of het ooit zover zal komen? De tijd zal het leren. De brug in de Overkampsweg zal dan flink verbreed moeten worden, als er al niet een geheel nieuwe brug nodig zal zijn.
Meer foto's





