Verkeersdeskundige Christiaan ter Braack uit Raalte heeft dinsdagavond tijdens de raadspleinsessie over de N35 ter hoogte van Raalte zijn visie op de situatie gegeven. Ter Braack sprak onder andere duidelijk zijn voorkeur uit voor de zuidelijke variant. Hieronder zijn volledige inspraakreactie:
“Graag zou ik een zwaar onderbelichte kant van de verkeersstructuren rond Raalte nader toelichten. Zoals u allen weet zijn er twee studies geweest naar de N35 ter hoogte van Raalte. De zogenoemde Arcadis studie biedt genoeg diepgang om een mening te vormen, de ander studie: de Marsroute voegt eigenlijk helemaal niets toe. Het enige wat ik kan bedenken is dat er gegoocheld is met de aanlegkosten van de varianten.”
“Maar deze documenten missen één heel belangrijk document. Waar is de provinciale Omgevingsvisie? Ik zal u kort helpen herinneren wat hier op verkeersgebied instaat. De route tussen Zwolle en Deventer gaat via Raalte lopen om dit te bewerkstelligen wordt de N348 opgewaardeerd tot stroomweg, in vaktermen houdt dit in ongelijkvloerse kruisingen, 100 kilometer per uur. Om de N35 goed te ontsluiten op het industrieterrein wordt er een nieuwe verbindingsweg aangelegd om het industrieterrein De Zegge heen.”
“Daarnaast gaan we met zijn allen investeren in een tunnelbak van maarliefst 800 meter lang, terwijl er over 3.000 meter mensen wonen aan die N35. Daarbij wonen er over 2.700 meter mensen pal aan de N348. Nu heeft Raalte met een zuid-om variant de kans om al die inwoners te ontzien van deze overlast. Zet er dan met zijn allen u schouders onder en roep deze wethouder een halt toe!”
“Meneer Haarman, ik snap heel goed dat de druk vanuit de provincie groot is om voor rechtdoor te kiezen maar u bent gekozen door de inwoners van de gemeente Raalte. Houdt u rug recht en kies voor een leefbaar Raalte! Die weg komt er wel, om terug te komen op de dorpsdichter Benne Sollinger ‘the missing link’.”
“Het college heeft u als raad gevraagd in te stemmen met het raadsvoorstel N35. Hierin heeft de gemeente een aantal beslispunten. Overwegende deze punten is het goed mogelijk een afweging te maken.”
• Bedrijventerrein wordt goed ontsloten, rechtdoor variant 1 aansluiting de zuid-om variant 2 aansluitingen;
• Aansluiting gemeentelijke en provinciale wegen, rechtdoor 2 aansluitingen op de N35, zuid-om 3 aansluitingen;
• Vervoer gevaarlijke stoffen, deze horen niet thuis in een dichtbebouwde traverse en dit moeten we dan ook niet willen;
• Plankwaliteit Hofterrein, geen weg zorgt voor een hoogst mogelijke kwaliteit.
“Ik zie alleen maar kansen in een zuid-om variant, ik snap de actiegroep voor Rechtdoor heel goed, in hun geval zou ik mijn eigen achtertuin ook verdedigen. Maar we spreken hier over het algemene belang en de toekomst van Raalte. Kiest u als raad dan voor 40 gezinnen in het buitengebied of voor de 3.000 aanwonenden van de N35/ N348? Ik zou u daarom willen vragen een afweging te maken op basis van een multi criteria analyse en niet op basis van meningen of een opgelegde tijdsdruk vanuit het Rijk. Een weg plan je voor de toekomst en niet voor de komende vier jaar!”