Raalte Zuidom. Sinds vrijdagavond beijvert die actiegroep in oprichting op internet een N35 die zuidelijk om Raalte loopt. Wie het er mee eens is kan zich aanmelden. Hoe meer leden, hoe sterker de argumenten. Raalte Zuidom is helder in haar standpunten. Je moet Raalte niet doorkruisen met een weg. En zuid om betekent ontwikkelingskansen voor de spoorzone, voor sportpark Ramele, voor de spoorzone, en het is nog sneller ook.
Raalte Zuidom betrekt een interessante optie in de discussie: de N48, de weg van Raalte naar Deventer. Die veroorzaakt nogal wat overlast in de woonwijken die achter de geluidswal verborgen gaan. Verleg je de N35, dan is Raalte ook verlost van dat stuk N48. “Door de zuidelijke omlegging van de kern Raalte af te schuiven zullen veel minder mensen nadelige gevolgen ondervinden van het wegverkeer”, stellen de initiatiefnemers waarvan Willen Jan Markerink er een van is.
Ook brengt de actiegroep in kaart dat je niet alleen naar de reisafstand Zwolle-Twente moet kijken. Die is zuidom inderdaad 3,2 kilometer langer. Maar wat te denken van Ommen-Deventer? Een veel gereden route. Zuidom is dat 3,5 kilometer korter. Zwolle-Deventer is niet te verwaarlozen 0,25 kilometer korter. Maar onbelangrijk is dat niet. Want tegelijk is de provincie bezig de IJsselweg Zwolle-Deventer af te waarderen naar een toeristische route. Die wordt dus onaantrekkelijk voor woon-werk. Dat levert extra druk op voor de N48 die langs Raalter woonwijken achter de geluidswal en geluidwerende schermen gaat.
Andere argumenten waren al eerder genoemd. Als de N35 niet meer dwars door Raalte gaat, kan de kanaalzone ontwikkeld worden, inclusief de nieuwe woonlocatie die ontstaat op het Hofterrein.