Een volledig ondertunnelde versie van Raalte-Rechtdoor? Een beter alternatief dan Raalte-Rechtdoor vinden de leden van de actiegroep Raalte Zuidom, “maar zuidom gaan blijft toch het beste.” Terwijl het er op lijkt dat de strijd al gestreden is, hebben Christian ter Braack, Jan Nijkamp en Willem Jan Markerink de moed niet opgegeven en de actiegroep Raalte Zuidom opgericht. Hun doel: Geen verbrede en verdiepte N35 middendoor Raalte, maar er zuidelijk omheen.
“Hiermee kunnen we de historische fout van Raalte Noord herstellen”, stelt Christian. “Een wijk die volledig door de N35 wordt afgesneden van Raalte. Ontzettend dom. En terwijl Heeten en Wesepe een nieuwe rondweg hebben gekregen en de N35 zo meteen ook om Mariënheem gelegd zal worden, willen we een ontzettend drukke weg door Raalte behouden en alleen maar breder maken.”
Een gevalletje ‘not in my backyard’? Misschien een beetje. Twee van de drie leden van de actiegroep wonen immers in Raalte Noord en zullen zo meteen mogelijk overlast ondervinden van een nieuwe en verbrede N35. Die infrastructurele barrière tussen Noord en het centrum is hen een doorn in het oog. Maar er speelt meer. “Raalte Zuidom is gewoon de beste variant voor het dorp”, stelt Willem Jan.
“Wethouders Elferink en Haarman zijn het eigenlijk met ons eens. En ook van ondernemers krijgen we veel steun. Maar weet je wat er aan de hand is? In 2012 zijn de nieuwe tracés bij Zwolle en Nijverdal klaar. Het tracé in Raalte ligt er midden tussenin en dat wordt zo meteen een flessenhals. Dat weet gedeputeerde Klaassen ook. We hebben de indruk dat de N35 in Raalte er even snel doorheen gejast moet worden. Want wat zei de gedeputeerde onlangs? Dat Twente en Zwolle dichterbij elkaar moeten komen. De belangen van Raalte worden geofferd aan dat hogere doel.”
De leden van de actiegroep weten het precies: Zeggen dat je voor de ‘Raalte Zuidom’-variant bent, is als vloeken in de kerk. Want die N35 ligt er toch al en met de ‘Zuidom’-variant doorklief je ook nog een groot landschappelijk gebied. “Vandaar dat we nu ook nog snel met deze actie zijn begonnen. We willen het taboe er vanaf halen en hopen dat dat ook andere mensen zal inspireren tot een ander geluid.” In principe komt het erop neer dat de N35 in de ‘Raalte Zuidom’-variant (vanuit Heino gezien) enkele kilometers voor kruispunt Bos een lus maakt richting de weg naar Wijhe en de rotonde richting De Zegge. Daar gaat de N35 (ten zuiden van de huidige Overkampsweg) achter De Zegge langs verder in de richting van Mariënheem.
Zo op het eerste oog een veel duurdere variant. Maar de actiegroep bestrijdt dat. “Want je slaat twee vliegen in één klap. De provincie wil namelijk ook de N348 bij Raalte aanpakken. Met de ‘Raalte Zuidom’-variant wordt dat overbodig. Dan laat je de N348 vanuit Deventer gewoon aansluiten op het nieuwe tracé van de N35. Door de nieuwe N35 heb je bovendien veel betere ontsluitingsmogelijkheden voor De Zegge. Van het huidige deel van de N348 dat langs Raalte loopt en het deel van de N35 dat Noord scheidt van het centrum kun je dan toegangswegen maken. Routes die de omliggende woongebieden ontsluiten en dus geen drukke wegen waartegen je geluidswallen moet opwerpen. En bedenk eens wat voor ruimte er vrij komt: De hele spoorzone. Rohda kan uitbreiden richting Noord. Je kunt in dat gebied ook een mooie wijk neerzetten. En ten westen van Raalte is er veel meer ruimte voor sport en wonen. Want met de Raalte-Rechtdoor variant zet je Raalte in principe op slot voor komende uitbreidingen. Hoe je het ook wendt of keert: Raalte komt daarmee vast te liggen tussen drukke wegen die altijd een barrière zullen vormen tussen het centrum en eventuele nieuwe wijken.”
Komende donderdag spreekt de raad al haar voorkeurstracé uit. En gezien het taboe dat er lijkt te heersen over de Zuidom-variant lijken de succeskansen voor de actiegroep gering. Dat weten de heren de ook, maar: “We zijn geschrokken van de snelheid waarmee het allemaal gegaan is. Normaal gesproken werkt de politiek niet zo snel. Maar we willen als men dan toch voor de rechtdoor versie gaat, wel kunnen zeggen dat we er alles aan hebben gedaan om dat slechte plan te stoppen. En als de raad voor de marsroute kiest, dan hebben we nog wat achter de hand. Dan is de strijd nog niet gestreden!”
De drie heren hebben allemaal zo hun redenen om mee te doen. Christian is verkeerskundige in opleiding en is al vanaf het begin betrokken bij de discussie omtrent de N35. “Toen zo’n 2,5 jaar geleden het balletje begon te rollen, bestond er veel onduidelijkheid. Er waren vier mogelijke varianten voor de N35 uitgewerkt. Ik heb op verzoek van verschillende partijen presentaties gehouden om de voor- en nadelen en gevolgen van de varianten uit te leggen. Natuurlijk ben ik inwoner van Raalte Noord, maar mijn motief is dat ik het beste wil voor Raalte. Over tien jaar wil ik door een mooi Raalte kunnen wandelen. Een Raalte dat een geheel vormt, zonder een storende drukke weg erdoorheen.”
De ideeën van Christian vielen in goede aarde bij Jan en Willem Jan. “Bij de vergaderingen kregen we gewoon de indruk dat de gedeputeerde en de politiek het hele zaakje al beklonken hadden. Even die storende vergadering nog en dan mooi klaar. En lang niet alle vragen werden even duidelijk beantwoord. Lekker democratisch!” Jan: “Het ontbreekt de gemeente Raalte aan visionairschap. Een goede visie op de toekomst. Men loopt nu gewoon de gedeputeerde achterna!”
De gemeenteraad neemt komende donderdag (als de raad er die avond tenminste uitkomt) een tracébesluit. De verdere uitvoer van de plannen is in handen van de provincie. Wat de leden van de actiegroep stoort, is dat er nog geen enkele duidelijkheid bestaat over de financiën. Wat kosten de ‘Rechtdoor’- en de ‘Zuidom’-varianten? “Terwijl het toch zo gemakkelijk is om een offerte op te vragen”, stelt Willem Jan. “Want onze variant mag dan duurder lijken, we denken dat ie uiteindelijk goedkoper is.” Jan: “En wat zijn de garanties zo meteen voor de bewoners van Noord als wel gekozen wordt voor de ‘Rechtdoor’-variant? Daar weten we nog helemaal niks van!”
Het volledige verhaal (inclusief alle argumenten) van de actiegroep kun je lezen op de site staging2.raaltezuidom.nl. Daar kun je je ook aanmelden als lid van de actiegroep.