Home / archiefcentraal / niemand zit te wachten op gratis parkeren

niemand zit te wachten op gratis parkeren

Als een gemeente denkt parkeerproblemen op te lossen door het parkeren in het centrum dan maar gratis te maken, dan heeft zij het niet bij het juiste eind. Dat zegt althans Sjoerd Stienstra, parkeerdeskundige bij Grontmij. “Meestal leidt gratis parkeren namelijk tot parkeerchaos”, aldus Stienstra tegen Verkeersnet. “De middenstand wordt er niet beter van en de gebruikers willen liever kwaliteit dan gratis als het om parkeren gaat.” Toch begint gratis parkeren hier en daar voorzichtig op te komen.

Als een gemeente besluit over te stappen op gratis parkeren, dan is dat vaak een middel om het centrum aantrekkelijker te maken voor winkelend publiek. “Niet doen”, stelt Stienstra. “Klanten weten sowieso nauwelijks wat parkeren kost”, betoogt de parkeerdeskundige. “Uit onderzoek blijkt dat slechts één op de vijf weet wat ze daadwerkelijk betalen. De meesten schatten het bedrag hoger, dertig procent heeft geen flauw idee. Ook blijkt dat de prijs nauwelijks van invloed is op de parkeerkeuze. De locatie van de parkeervoorziening en de kwaliteit van het winkelbestand is veel belangrijker.”

“De keuze voor een winkelcentrum hangt vooral af van de kwaliteit, of het schoon en veilig is”, zegt Stienstra. “Dan komt pas parkeren als argument. De winkelier heeft in feite ook weinig aan gratis parkeren. Eind negentiger jaren werd het parkeren in Oslo gratis op zaterdag. De bezettingsgraad liep op tot boven de honderd procent, de parkeerduur nam met dertig procent toe, omdat winkeliers en het personeel gretig van de gelegenheid gebruik maakten. Het werd één grote chaos”, weet Stienstra. “Er kwamen meer bezoekers, maar de omzet steeg niet.”

Lees ook

Slotviering Pauluskerk; einde tijdperk

RAALTE – De Pauluskerk wordt op zondag 3 oktober officieel aan de eredienst onttrokken. Dat …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.