Home / archiefcentraal / masdar city als voorbeeld voor de n35

masdar city als voorbeeld voor de n35

Commentaar – Loop je bij het Raalter autoschadeherstelbedrijf Keizershof binnen, kom je er een auto tegen die binnenkort in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten rondrijdt. Daar wordt Masdar City gebouwd, een stad die zo ecologisch en duurzaam moet worden als maar kan. Daar hoort een auto bij die niet op benzine rijdt. Bij Keizershof hadden ze er van de week eentje staan om netjes in de lak te zetten.

Hemelsbreed 500 meter bij Keizershof vandaan komt de nieuwe N35 te liggen, dwars tussen Raalte en Raalte Noord door, het liefst verdiept want auto’s maken lawaai en laten kankerverwekkende uitlaatgassen achter. Dat van dat lawaai is inzet van verdiept aanleggen. Dat van die kanker, nemen we op de koop toe.

Er lijkt hoop te gloren nu olie-miljardairs auto’s ontwikkelen die geen benzine nodig hebben. Je zou zeggen dat er dan iets aan het veranderen is. Het zou mooi zijn als zo’n voorbeeld op z’n minst tot nadenken aanzet. Nadenken over de aanleg van de N35 bijvoorbeeld. Nadenken over alternatieven van vervoer die verbreding en verdieping niet eens nodig maken.

In Masdar City worden de auto’s straks voortgetrokken door een ketting onder de grond. Vergelijk het met de wasstraat. Daar zet je je voorband in een rolbank. Aan de andere kant van de wasstraat komt ie er schoon uit. In Masdar City haak je je auto in een lus in de weg en de kabel trekt je naar waar je heen wilt. Goh wat simpel, je kunt er alle vervoer van tegenwoordig in samenvatten. Je hebt je eigen auto voor de deur. Rijdt er mee op elektriciteit naar het dichtst bijzijnde aanhaakpunt. Je toets in waar je zijn wilt en het systeem doet de rest. Het laatste stukje naar kantoor, fabriek, school rij je zelf weer.

Allemaal voordelen. Je houdt je eigen privé-auto. Je kunt tijdens het rijden andere dingen doen (bellen, maar ook computeren, ontbijten, scheren…). De wegcapaciteit neemt toe want je kunt kop-kont rijden zonder vertraging en zonder aanrijdingen. Sterker nog: aanrijdingen behoren tot het verleden (goedkopere verzekeringspolis, geen schade, wel jammer voor Keizershof). Maar waar het vooral om gaat is dat je geen lawaai en geen vuile uitstoot meer hebt.

Als iedereen die zich – privé of particulier – bezig houdt met de N35 en het beste tracé, al zijn kennis en kunde nu eens zou stoppen in het mee helpen denken over zo’n systeem tussen Enschede en Zwolle, ter vervanging van autowegen en al het openbaar vervoer, wat hebben we dan al een boel energie bij elkaar om er een succes van te maken.

Over de grootte van de auto’s zijn we nog niet helemaal uit. Je kunt eenpersoonskarretjes laten rijden, je kunt coupés als plaatsvervanger voor trein en bus de weg op sturen, maar je wilt thuis ook een auto voor de deur voor het hele gezin, voor als je op vakantie gaat bijvoorbeeld, of bij je schoonouders op bezoek. Misschien heeft een van de lezers van dit commentaar daar een mening over?

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

Muziekbokaal voor gemeenten en Stichting Muziek Netwerk Salland

WIJHE – De gemeenten Raalte en Olst-Wijhe hebben voor hun inzet voor het muziekonderwijs op …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.