Home / archiefcentraal / geen scooterverbod in sallandse dorpen

geen scooterverbod in sallandse dorpen

Het scooterseizoen is weer aangebroken. De scholen zijn weer begonnen. Het wordt buiten kouder. De dagen korter. Dus racet – voornamelijk – de jeugd weer in de rondte. Wie op internet wat googlet komt al gauw plannen tegen om scooters te verbieden. Te veel lawaai. Te gevaarlijk. Wat vinden de Sallandse politieke partijen?

Arno van Dijk, fractievoorzitter van de CDA-fractie in Dalfsen, is er eens uitgebreid voor gaan zitten: “De landelijke fietsersbond heeft uitgezocht dat bromfietsen en scooters per seconde meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto! Dat is inderdaad nogal wat. Want ultrafijnstof heeft zeer grote effecten op de luchtkwaliteit en daarmee op de volksgezondheid. Daar komt bij dat ultrafijnstof dusdanig klein is, dat de deeltjes veel dieper de longen in kunnen dringen om daar schade aan te richten. Zeker voor fietsers, die meer dan anderen blootstaan aan de uitstoot van bromfietsen en scooters, blijkt dit effect groot.”

“Als we de luchtkwaliteit willen verbeteren, dan moeten we dus ook aandacht geven aan deze categorie voertuigen in onze verkeer- en vervoerplannen. Zones uitroepen als verboden gebied heeft niet zoveel zin. Want de uitstoot moeten we natuurlijk bij de bron verminderen. Dus: Strenge landelijke normen die de bewezen overlast terugdringen tot aanvaardbare proporties voor een gezonde lucht voor iedereen. Voor het overige moet de politie gewoon de handhaving doen zoals ze die nu al oppakt: Pro-actief om onveilige situaties en overlast te voorkomen.”

Jaap Gerkes, van de VVD fractie Olst-Wijhe: “Wij als VVD hebben geen bezwaren tegen het gebruik van scootertjes. Het is een fenomeen van deze tijd in navolging van Italië waar de scooter al sinds jaar en dag een uitstekend middel van vervoer is, vooral in de grote steden. En zo zie ik het ook hier. Als je het in de steden toelaat, kun je als platteland niet achterblijven. Wel zal gelet moeten worden op gevaarlijk rijgedrag als opvoeren, maar dat moeten we nu ook al met snorfietsen, brommers, auto’s en fietsen. Wat dat betreft verandert er niet veel. Wel denk ik dat een scooter een veiliger vervoermiddel is dan een brommer, tenminste bij normaal gebruik.”

Toine Bindels, CDA Olst-Wijhe, zet zijn mening kort en krachig neer: “Niet verbieden nee, de overlast valt reuze mee. De politie moet haar tijd besteden aan het opkrikken van de percentage opgeloste misdrijven.”

Frans Wichink Kruit, fractiesecretaris van het CDA in Raalte: “Voor de generatie 40+ is de brommer pure nostalgie. Voor de jeugd nu is dat de scooter. Beide zijn erkende vervoermiddelen. Het is toch zonde om allerlei beperkende maatregelen te bedenken voor onze jeugd? Het CDA is dus zeker geen voorstander van verbieden. Bromfietsen opvoeren is van alle dag. Het mag weliswaar niet. Het CDA bepleit handhaving van de regels.”

“Bekend is dat scooterrijders voor overlast kunnen zorgen. Het is vaak de combinatie van geluid, snelheid en zogenaamd stoer gedrag die het gevoel van overlast versterken. Het CDA is van mening dat het gedrag beïnvloed moet worden via aandacht bij de rijlessen, door het aanspreken van de scooteraars om samen naar mogelijkheden te zoeken om overlast zo veel mogelijk te voorkomen. Ook de ouders moet je hierin betrekken, die hebben ook een rol in deze.”

Piet Pont, VVD Raalte: “Wij reden vroeger op Zundapp’s en Berini’s en Spartabrommers. Tegenwoordig zijn het over het algemeen scooters die door de jongelui worden gebruikt. Je kunt ze het niet verbieden, die dingen te gebruiken voor hun vervoer. Ik zou er wel voor zijn om brommers en scooters, met draaiende motoren te weren uit alle voetgangersgebieden, maar zeker in het centrum. In de smalle straten maken die voertuigen drie keer zoveel lawaai als wanneer ze op gewone wegen rijden, die over het algemeen veel breder zijn. Soms lijkt het een sport om zoveel mogelijk herrie te maken, door uitgeboorde knalpijpen en onnodig veel gas geven, juist in het centrum. Ook na winkelsluiting zou dat verbod juist moeten gelden, want dan hebben de bewoners er het meest last van.”

“Stilstaande brommers/scooters (binnen de bebouwde kom), zouden ook hun motoren af moeten zetten. Nu zijn er enkele hangplaatsen voor jongeren, waar ze met hun scooters elkaar allerlei kunsten laten zien, zoals slippen en wie het hardste geluid kan produceren. Beter controleren op ‘opvoeren’, maar zeker ook op het standaard lawaai dat uit knalpijpen komt.“

Carla Hoge, Gemeentebelangen Raalte: “De politie moet álle verkeer controleren, waarbij af en toe een speerpunt zoals scooters prima is. Scooterrijders moeten zich, net als de berijders van andere voertuigen aan de regels houden. Deze groep moet niet worden gestigmatiseerd. Ook onder fiets-, auto- en motorbestuurders bestaat hufterig gedrag. Met name het gebruik van elektrische scooters kan een grote bijdrage leveren aan het verminderen van geluidsoverlast en fijnstof binnen onze kernen, dus in dat opzicht zou het goed zijn als het elektrisch scooterverbruik juist toeneemt.”

Lees ook

VVD: ‘Meer windenergie dilemma voor maatschappelijke acceptatie’

ZWOLLE – De VVD in Overijssel roept Gedeputeerde Staten in een motie op om te …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.