Commentaar – Vijftien jaar geleden – ja vijftien jaar geleden – was het dan eindelijk bedacht: Die N35 van Zwolle naar Raalte zou ter hoogte van Raalte verdiept aangelegd worden. Rechtdoor dus, in een tunnelbak. De infrastructuur rondom die weg is vanaf dat moment al vrij gehouden. Kijk maar naar de zeeën van ruimte langs de weg. Al die tijd is de discussie in leven gehouden. Is rechtdoor in een tunnelbak wel de beste optie? Maar één optie horen we nooit: Gewoon niks doen.
De discussies rondom de N35 gaan altijd over drie opties: Zuid, noord of rechtdoor. Bij noord hoort dat daar ’t Reelaer ligt, dus die valt af. Bij zuid kun je het precieze tracé nog bediscussiëren. Bij rechtdoor hoort boven, half onder of onder het maaiveld.
Welke argumenten zou je kunnen bedenken bij ‘niets doen’? De N35 is een karrenspoor, het verkeer loopt er vast. Maar is de N35 een karrenspoor? Hoe veel langer doe je nu, ten opzichte van 25 jaar geleden, over een ritje Raalte-Zwolle in de spits? Vijf minuten langer? En buiten de spits? Geen seconde langer. De trein is een goed alternatief. Die rijdt ieder half uur, stopt in de centra van Zwolle, Raalte, Nijverdal, Wierden, Almelo en verder. Kantoren- en scholencomplexen zijn in de laatste 25 jaar rondom die stations gebouwd. Naar Windesheim en Saxion is het tien en vijf minuten lopen. De universiteit in Enschede heeft een eigen station.
En dan de toekomst. Dankzij de crisis verandert het autogebruik. Minder tweede auto’s, kleinere eerste auto’s. Dankzij de veiligheid rijden we anders: Niet meer inhalen, maar op de cruise control rustig achter je voorganger aan. Dankzij de techniek rijden we binnen afzienbare tijd, als in wagonnetjes van een trein, kop aan kont over de weg, en wordt de snelheid door slimme computers bepaald. Dat is geen science fiction, dat is eerder realiteit dan dat er een nieuwe N35 ligt, volgens welke variant dan ook.
Intussen betaalt personeel dagelijks parkeergeld om de auto bij het werk in de stad te kunnen zetten. Ambtenaren in Zwolle hebben heus geen eigen gratis parkeerterrein. Windesheim Zwolle heeft dit jaar betaald parkeren ingevoerd voor eigen personeel. De tarieven gaan vast omhoog. Je hebt al snel een vouwfiets voor in trein, weggestreept tegen een jaar parkeergeld. Ook tweede autorijders zijn met het duurder worden van een autokilometer uiteindelijk beter af met de trein.
Moet je wel het gerief in de trein een beetje beter maken. Daar mag in de spits nog wel een coupe bij aangehangen worden. Met die randvoorwaarde is ‘helemaal niets doen’ vermoedelijk nog niet zo’n gekke toekomstoptie voor de N35. Maar ja, je moet het politiek wel durven voorstellen.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.