Salland Centraal gaat de bruggen over het Overijssels Kanaal van Deventer naar Lemelerveld langs. Dat doen we op verzoek van de stichting Sallandus, die alle bruggen van een naam wil voorzien. Sommige bruggen hebben een officiële én een officieuze naam. Maker van de reeks, Geert Hannink, zoekt de echte naam. Met verhalen en foto’s kan de geschiedenis van iedere brug weer tot leven gewekt worden.
De tweede brug die we tegenkomen als we het kanaal richting Lemelerveld volgen (de derde in deze serie), is de Spoorbrug. Over deze brug rijden de treinen van Deventer naar Hengelo en Zutphen, twee verschillende lijnen dus. En ook in tegengestelde richting. Een drukte van belang, vooral ’s morgens en ’s middags in de spits.
In 1880 werd de Koninklijke Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij opgericht, die in de daaropvolgende jaren vanuit Apeldoorn lokaalspoorlijnen naar Zwolle en Dieren aanlegde. In 1887 en 1888 werd de spoorlijn van Apeldoorn via Deventer naar Almelo aangelegd. Het traject tussen Deventer en Almelo is op 1 september 1888 geopend. Na de aanleg voerde de HSM de treindiensten uit op de spoorlijnen van de KNLS.
In Almelo sloot de spoorlijn aan op de lijn naar Salzbergen. Deze verbinding sloot al sinds 1865 in Duitsland aan op de belangrijke spoorwegverbinding naar Hannover. Gezien het belang van deze oost-west verbinding, werd de hele spoorlijn Apeldoorn-Almelo al binnen vijf jaar omgebouwd tot hoofdspoorweg. Hiermee kon de HSM concurreren met de SS die over de nabijgelegen Staatslijn D via Zutphen en Hengelo naar Duitsland reed.
De HSM had nu veruit de kortste verbinding tussen Amsterdam en Noord-Duitsland. Bij de fusie tussen de HSM en de SS in 1917 werd besloten dat dit traject de belangrijkste doorgaande verbinding werd tussen de Randstad en Twente en Noord-Duitsland. Niet lang na dit besluit werd de spoorlijn verdubbeld. En in 1951 werd de lijn geëlectrificeerd. De oude staatslijn via Zutphen werd hiermee definitief gedegradeerd tot regionale zijlijn.
Sinds de lijn is omgebouwd tot hoofdspoorweg, rijden diverse doorgaande treinen tussen de Randstad en Twente en Duitsland over het traject. Daarnaast rijden er aparte stoptreinen om de tussenstations te bedienen. Met het invoeren van de consequente dienstregeling bij Spoorslag ’70 reed er eenmaal per uur een intercity tussen Amsterdam en Enschede. Daarnaast ging er eenmaal per uur een intercity tussen Den Haag/Rotterdam en Enschede rijden. Deze reed echter tussen Deventer en Enschede als stoptrein. Al na enkele jaren werd deze constructie gewijzigd, hierbij ging het Rotterdamse deel na Deventer door als intercity en werd het Haagse deel afgekoppeld om als stoptrein naar Enschede te rijden. Sindsdien rijdt er elk half uur een intercity tussen Deventer en Enschede. Vanaf 1996 rijden er weer aparte stoptreinen op het traject. Sindsdien wordt echter wel vaak een deel van de intercity uit de Randstad in Deventer afgekoppeld.
De treindienst op de spoorlijn wordt anno 2009 nog altijd verzorgd door de NS. Er rijden dagelijks twee intercity’s per uur, die alleen stoppen in Deventer, Almelo en Hengelo. Deze intercity’s rijden op de belangrijke oost-west verbinding tussen de Randstad en Enschede. Op de spoorlijn rijden bovendien elk half uur de stoptreinen van de serie 7000 (Apeldoorn – Enschede).
Naast het nationale reizigersvervoer kent de spoorlijn al sinds 1892 ook veel belangrijk internationaal reizigersvervoer. Zowel vanuit Amsterdam als vanuit Hoek van Holland en Rotterdam reden lange tijd dagelijks D-treinen naar Duitsland, Scandinavië en zelfs Rusland. Bekende namen van deze treinen waren de Holland-Scandinavië Expres en de Hoek-Warszawa Expres. In de treinen zaten doorgaande rijtuigen naar steden als Berlijn, Warschau, Kopenhagen en Moskou. Tussen de D-treinen reden ook enkele ‘normale’ doorgaande treinen tussen Amsterdam en steden als Osnabrück en Hannover. Vanaf 1991, enkele jaren na de val van de Muur en het verdwijnen van het IJzeren Gordijn reden steeds meer internationale treinen door naar Berlijn. Door de teruglopende belangstelling reed in mei 1993 de laatste internationale trein vanuit Hoek van Holland.
Sinds de invoering van de consequente dienstregeling bij Spoorslag ’70 rijden de meeste internationale treinen in de tijdsschema’s van de ‘Amsterdamse’ intercity’s. Tussen 1992 en 2006 reden de internationale treinen echter los van de overige intercity’s. Anno 2009 rijden de internationale treinen overdag om de twee uur tussen Schiphol en Berlijn. Eén trein rijdt door naar het Poolse Szczecin.
Tenslotte vindt naast het reizigersvervoer op de spoorlijn ook veel goederenvervoer plaats. Verschillende spoorwegmaatschappijen rijden dagelijks met (inter)nationale goederentreinen over het traject Deventer-Almelo. Een belangrijk deel van deze treinen rijdt tussen (Noord-) Duitsland en de Rotterdamse haven.