Home / archiefcentraal / campagne blijf uit de dode hoek van start

campagne blijf uit de dode hoek van start

De publiekscampagne ‘Blijf uit de Dode Hoek’ richt zich dit jaar vooral op fietsers. Deze groep kwetsbare verkeersdeelnemers moet hierdoor beter in kennis worden gesteld over de dode hoek en over hoe je uit de dode hoek kan blijven. Gemiddeld komen er jaarlijks immers 12 fietsers om het leven bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto.

Naast de publiekscampagne bekijkt het ministerie of er ook nog gestuurd kan worden op het gedrag van vrachtwagenchauffeurs. Zo wordt beoordeeld in hoeverre in de rijopleiding voor chauffeurs voldoende aandacht is voor het voorkómen van ongevallen met de dode hoek. De resultaten daarvan worden eind dit jaar verwacht.

‘Blijf uit de Dode Hoek’ is onderdeel van de campagne ‘Daar kun je mee thuiskomen’. Aanvullend op de Postbus 51-campagne en de campagnewebsite met praktische tips, verschijnt een nieuwe publieksfolder waarin visueel wordt uitgelegd waar de dode hoek zich bevindt en hoe je er uit moet blijven. Net zoals in 2008 zullen op vrachtauto’s weer stickers te zien zijn om nog eens extra te waarschuwen.

Ook regionale verkeersveiligheidsorganisaties en de Fietserbond nemen deel aan de voorlichtingsacties, bijvoorbeeld door het aanbrengen van borden en posters in steden en regio’s. Verder wordt de voorlichting op scholen en het project ‘Veilig op weg’ dit jaar voortgezet. Chauffeursvereniging Drivers Uut Salland maakt leerlingen in Salland bewust van de gevaren van de dode hoek.

Lees ook

Alleen materiële schade bij botsing op Almelosestraat

RAALTE – Vanmiddag zijn twee auto’s op elkaar gebotst op de Almelosestraat in Raalte. Een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.