De VVD-fractie is blij met het feit dat de gemeenteraad komend najaar de knoop kan doorhakken over het tracé van de N35. Maar dat wil volgens de liberalen niet zeggen dat Raalte achterover kan leunen en afwachten.
“Als het tracé-besluit eenmaal genomen is, moet het rijk immers ook nog geld beschikbaar stellen om daadwerkelijk aan de slag te kunnen”, stelt de VVD. “Gedeputeerde Job Klaassen heeft met het opstellen van de Marsroute prima werk verricht. Nu moeten we de komende maanden onze partijgenoten in de Tweede Kamer bewegen om zich bij de komende begrotingsbehandeling hard te maken voor de N35 bij Raalte. En dus geld beschikbaar stellen”, aldus de VVD.
Afgelopen maand heeft Ben Nijboer zijn collega-fractievoorzitters benaderd met de oproep om partijgenoten in de Tweede Kamer achter de N35-initiatieven te krijgen. “Want juist op het punt van infrastructuur kunnen we de kracht van een landelijke partij laten zien. Dat netwerk spreken we aan. Wij hebben de andere fracties gevraagd hetzelfde te doen”, aldus Nijboer. Inmiddels heeft het CDA al positief gereageerd op de oproep.
Overigens gaat de Raalter VVD ervan uit dat de N35 in hoofdlijn op dezelfde plek blijft als waar deze nu ligt. Zeker als de zuidelijke variant ook nog eens tien tot veertig miljoen euro duurder blijkt te zijn, dan zullen er wel héél bijzondere argumenten uit de hoge hoed moeten worden getoverd om toch zuidom te gaan. Nu de tracé-keuze dichtbij komt, is het dus zaak de pijlen te richten op een snelle uitvoering, waarbij gebruik moet worden gemaakt van de bereidheid van rijk en provincie om in het kader van de grote crisisbestrijding extra geld voor infrastructuur uit te trekken.
Nijboer: “Dat biedt mogelijkheden. Die kans moeten we pakken. We moeten echt alles op alles zetten om te voorkomen dat Raalte de flessenhals van de N35 wordt.” VVD-Raalte heeft zelf Tweede Kamerlid Charlie Aptroot, woordvoerder Verkeer en Infrastructuur, benaderd die zijn steun heeft uitgesproken.