Home / archiefcentraal / snipperlingsbrug historisch gezien belangrijk

snipperlingsbrug historisch gezien belangrijk

Salland Centraal gaat in een serie de bruggen langs, over het Overijssels Kanaal, sectie 3 van Deventer naar Lemelerveld. Dat doen we op verzoek van de stichting Sallandus, die alle bruggen van een naam wil voorzien. Sommige bruggen hebben een officiële én een officieuze naam. Maker van de reeks, Geert Hannink, zoekt de echte naam. Hij vraagt ook om reacties, die mag je sturen naar het redactieadres van Salland Centraal. Met verhalen en foto’s kan de geschiedenis van iedere brug weer tot leven gewekt worden.

We trapten af met de Steernebrug. Geert Hannink reisde dit keer af naar de Snipperlingsdijk in Deventer, dicht bij het begin (of het eind?) van het kanaal, bij de uitgang van de haven. Bij de Snipperlingsbrug staat de bouwmaterialenhandel en keukencentrum Klosters. Vroeger stonden op het terrein van Klosters twee beeldbepalende kalkovens. Die zijn ergens in de negentiende eeuw ontstaan toen Deventer zich sterk uitbreidde. Er ontstond behoefte aan bouwmaterialen. Hendrik Kruissink begon in 1896 daarom op een stuk grond bij het kanaal een schelpkalkfabriek.

De ligging aan het water was ideaal: De schelpen en de turf voor de kalkovens (gesloopt in de tweede helft van de vorige eeuw) konden zo per schip aangevoerd worden. Kalk wordt gebruikt voor het maken van cement en daarom werden grote hoeveelheden schelpen verbrand in speciale ovens. Als de verbrande schelpen vervolgens met water geblust werden, kreeg je een wit poeder dat voor het maken van cement gebruikt kon worden. De gebroeders Trip namen het bedrijf in 1908 over.

De directeuren van Klosters, allebei Klosters geheten, speelden een belangrijke rol bij de organisatie van de schaatstochten van Deventer naar Raalte en eventueel Lemelerveld in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw. Er kon gestart worden bij Klosters in Deventer of bij De Leeren Lampe in Raalte. Op beide locaties was een controlepost en koek en zopie. In Raalte waren het mensen van de RAM die hand- en spandiensten verleenden.

De brug over het kanaal was erg belangrijk voor het verkeer over de weg. De weg van Deventer in oostelijke richting was al sinds mensenheugenis van groot belang voor het doorgaande verkeer van oost naar west. Vroeger was het een zandweg, vanwege het grote belang aangeduid als hessenweg. Deze wegen werden gebruikt door grote wagens of karren. Door twee en soms door vier paarden voortgetrokken, vervoerden zij de koopwaar vanuit de koninkrijken Hessen, Pruisen en Hannover naar ons land. Als Hanzestad vervulde Deventer een belangrijke rol. Het was het centrum van de handel binnen een heel groot gebied. Uiteraard ging er ook de nodige vracht vanuit Deventer terug naar het Duitse gebied.

Het gewone volk reisde vrijwel niet, hooguit naar de markt in een nabijgelegen stad of dorp. Dan ging het te voet of met paard en wagen over de her en der verspreid liggende zandwegen. Geld om met de postkoets te reizen was er niet en andere vormen van vervoer bestonden niet. Overigens: Waarom zou je ook op reis gaan? Er moest thuis immers gewerkt worden.

In de Bataafs-Franse tijd, van 1795 tot 1813, werd een begin gemaakt met de verbetering van het Nederlandse wegennet. Eerst kwamen de grote doorgaande wegen aan de beurt. Zo ook de weg van Deventer naar het Pruissische en Hanoversche gebied, zoals destijds het latere Duitsland werd aangeduid. De weg van Deventer werd in 1827 bestraat, ruim voor de aanleg van het Overijssels Kanaal. De verharding van de weg betekende een aanzienlijke tijdsbesparing. Zo kostte een reis van Deventer naar Enschede nog slechts twee dagen.

In de loop der tijd bleef de weg van Deventer richting Almelo erg belangrijk. En met de opkomst van het autoverkeer werd het belang steeds groter. Alle verkeer van Duitsland naar het westen van ons land maakte er gebruik van. Later kwamen er nieuwe verkeerstromen bij vanuit Scandinavië en het Oostblok. Al dat verkeer moest over de brug in de Snipperlingsdijk, door de stad Deventer en dan richting Apeldoorn. Over de IJssel werd, ter vervanging van de oude Schipbrug, een nieuwe verkeersbrug gebouwd, de Wilhelminabrug. Zo vergemakkelijkte de oversteek over de IJssel aanzienlijk en dat op zijn beurt trok nog meer verkeer aan.

De geschiedenis is verder bekend: De E8, de doorgaande weg van Amsterdam richting Hannover die dwars door Deventer loopt, moest verbreed worden. Zo ontstond de A1, met een nieuwe verkeersbrug over de IJssel. Met twee keer twee rijstroken een grote verbetering ten opzichte van de tweebaansweg over de brug in de Snipperlingsdijk. Maar de historie herhaalt zich. Op de vierbaans A1 loopt het verkeer nu regelmatig vast. Vooral in de ochtend- en avondspits staan er bij Deventer lange files. De spitsstrook brengt enige uitkomst, maar op den duur zullen er twee keer drie of vier rijstroken nodig zijn om zonder vertraging van het westen naar het oosten te kunnen reizen.

Lees ook

Lezing over de laatste tsarina in Dorpshuus

HEINO – Ruslanddeskundige Marie-Thérèse ter Haar verzorgt op woensdag 13 november een lezing in het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.