Home / archiefcentraal / tachtig op rondweg met minimumsnelheid

tachtig op rondweg met minimumsnelheid

Rondweg de Overkampsweg (langs aspergeboer Ogink) moet zo snel mogelijk een tachtig kilometerweg worden. Dat bepleit het Raalter CDA bij monde van Jan Oostewechel. Hij is zelfs voor een minimumsnelheid. En de Omloop in Wijhe moet nooit en te nimmer een zeventig kilometerweg worden. Dat stelt Klaas Stap van de PvdA Olst-Wijhe. De stellingen werden ingenomen na de vraag van Salland Centraal of de snelheid op rondwegen niet wat omhoog kan.

Jan Oostewechel (CDA) loopt in zijn reactie de rondwegen van Raalte langs. “Vooral goede en snelle rondwegen zijn een zegen voor dorpen. Kijk maar naar Heeten en Heino. De gemiddelde bestuurder voelt haarscherp aan wanneer er een tandje bij kan, zonder dat de veiligheid in gevaar komt. Veel irritatie ontstaat wanneer je dertig of vijftig mag en er gemakkelijk tachtig kan worden gereden. Wat het CDA betreft dient de Overkampsweg in Raalte (nu nog zestig kilometer per uur) zo snel mogelijk een tachtig kilometerweg te worden en de Acacialaan gewoon vijftig te blijven in verband met de beperkte lengte. In de begroting van 2010 zijn inmiddels gelden opgenomen om de Overkampsweg te optimaliseren.”

Oostewechel verder: “Voldoende snelheid kan zelfs de veiligheid vergroten doordat de inhaalpogingen dan flink beperkt worden. Als schot voor de boeg moeten wij misschien eens aan een verplichte minimumsnelheid gaan denken. Als het aan het CDA ligt zal er komende jaren nog veel aandacht en geld uitgaan naar vooral goed inpasbare plannen om de infrastructuur rondom Raalte en niet te vergeten Mariënheem te verbeteren. Hoe sneller hoe beter.”

“We hadden de politici ook voorgelegd van de Acacialaan een tachtig kilometerweg te maken. Dat lijkt echter Carla Hoge van Gemeentebelangen een slecht plan. “De bewoners bepleiten zelfs een dertig kilometerweg. Want op de Acacialaan heerst een bebouwde kom-regime. Desondanks ondervinden omwonenden veel hinder van de snelheid en intensiteit van het (vracht)verkeer. Ze willen minder snelheid, geluidsarm asfalt of zelfs afsluiting zodat hun leefklimaat verbetert.”

“De Overkampsweg heeft wel het karakter van een rondweg, maar is te dicht in de buurt van de bebouwde kom aangelegd. Daarom is toen met de omwonenden een maximum snelheid van zestig kilometer per uur met aanvullende snelheidsbeperkende maatregelen afgesproken. Die maatregelen worden nu afgezwakt om de aantrekkelijkheid van de Overkampsweg te verhogen in een poging de druk op de Acacialaan te verminderen. Om niet ook daar weer problemen te krijgen met overlast, moet de snelheid daar zeker niet boven de zestig kilometer per uur komen. Les uit het verleden: Bezin je eerst fundamenteel op een probleem en besluit niet adhoc maar wat.”

Omloop Wijhe

De gemeente Olst-Wijhe heeft plannen de Omloop van vijftig naar zeventig kilometer per uur op te waarderen. Op die manier moet de weg aantrekkelijker worden en het centrum dus gemeden. PvdA-man Klaas Stap is tegen. “De snelheid op de Omloop in Wijhe blijft vijftig kilometer per uur”, antwoordt hij op de vraag of opwaarderen een goed plan is. “Dertig mag ook…” Argumenten? “De Omloop is ook de toegangsweg tot de wijk Noorderkoeslag en straks is het ook de toegangsweg voor de eventueel nieuw te bouwen wijk over de Omloop. Dus veiligheid staat voorop.” Stap heeft nog een mooi slotargument: “De bermen van onze Omloop zijn prachtig om te zien, je hebt een mooi uitzicht op de Boerhaar. Het zou dus jammer zijn daar hard langs heen te rijden. Je komt op deze weg tot rust. Wie haast heeft rijdt maar over Zwolle of Deventer.”

Lees ook

Infobijeenkomst over entree Hof van Rakhorst

HEINO – De werkgroep Heino Centrum houdt op dinsdag 28 september een informatiebijeenkomst in Café …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.