“Graag tot vanavond op het MKB-seminar”, luidde maandag een sms-berichtje dat alle genodigden op 8 juni voorafgaand aan het Rabobank-seminar bij Boode in Bathmen voor het Midden en Kleinbedrijf ontvingen. Rabobank ging tijdens het seminar in op de crisis, maar vooral op de periode van na de crisis onder het thema ‘2011, de crisis voorbij’. We moeten volgens de Rabobank niet wachten tot de storm voorbij is, maar dansen in de regen.
Petra Teunis, directeur Bedrijven van de Rabobank, opende het seminar maandagavond met het rapportcijfer van een 7,7 dat de Rabobank ontving in de jaarlijkse imagometing van Reputation Institute. Hiermee is de bank maar liefst vier plaatsen gestegen en staat zij nu op de tweede plaats, net achter Philips. Teunis constateerde dat de Rabobank een stabiele factor is, die met beide benen op de grond blijft staan. De reputatie van de bank ondervindt kennelijk weinig hinder van de crisis. De Nederlander heeft vertrouwen in de bank, die ook in slechtere tijden achter haar klanten blijft staan en de geldkraan dus niet dichtdraait.
Rond 20.30 uur nam René Boender, brand-booster, brain-agent en trendteller, het stokje van Petra Teunis over. Deze fontein van inspiratie volgt de MKB-wereld op de voet. Hij liet zijn licht schijnen over de financiële crisis en de rol van ondernemers daarin. Met een snelle, zeer actuele en met hilarische filmpjes doorspekte presentatie pakte Boenders de zaal in. De toehoorders werden opgepept en weten nu wat ze te doen staat: Hun ‘market‘ears’ volop gebruiken.
“Het is geen shit happens, maar shift happens” en “the story you tell is the product you sell”, maakte Boender duidelijk. Het blijken twee met elkaar verbonden wijsheden te zijn. Shift staat namelijk voor verandering. Het is belangrijk je product of dienst met een overtuigend verhaal aan te bieden. Het verkopen van inspiratie en niet het product wordt steeds belangrijker. Consumenten zijn kritischer nu ze in deze tijden een aankoop doen. Ze zijn extra gevoelig voor oprechtheid. Beslissingen worden niet alleen meer genomen op IQ (intelligentiequotiënt). Het emotiequotiënt (EQ) neemt het over waar het IQ het laat afweten.
Om te overleven, adviseert Boender om op de hoogte te blijven van wat de markt doet, om iedere klant te behandelen alsof hij of zij voor de eerste keer binnenkomt, om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen daden, om niets als vanzelfsprekend te beschouwen en tot slot je intuïtie te volgen. Er mag dan ook niet meer gesproken worden over return on investment, maar over return on involvement. “Leer voelen met je hersenen en luisteren met je hart!”
Daar is een andere instelling voor nodig. Je kunt niet achterover zitten en hopen dat deze crisis overwaait. In 2009 moet je ‘in’ zijn, anders ben je ‘out of business’. Met andere woorden: Je moet niet wachten tot de storm voorbij is, maar leren dansen in de regen. Boender sloot de avond af met de conclusie: “Het jaar 2009 kan best nog mooi worden. Als je het maar wil (zien).”