In Wijhe willen ze het verkeer in het centrum mijden door van rondweg de Omloop een ‘70 kilometer per uur weg’ te maken. Een interessante gedachte in een tijd dat het alleen maar over snelheidsmatiging gaat. Gaat Wijhe die trend veranderen?
Al vanaf de jaren zeventig is het verkeersbeleid er op gericht dat we niet zo hard moeten rijden. Tegelijk is in die tijd ook gekozen voor al maar betere wegen. Minder hard rijden leidde tot woonerven. Stapvoets werd daar de norm, voetgangers kregen er per definitie voorrang en een chauffeur moest maar netjes wachten als er ergens spelende kinderen nog niet toe waren aan aan de kant te gaan. Zo’n afspraak alleen doet het ‘m niet, dus werden die erven er op ingericht. Wie zich niet aan de maximum snelheid hield kreeg geen bekeuring, maar had doodeenvoudig de onderkant van zijn auto open liggen.
Als doekje voor het bloeden werd de weg rondom zo’n woonerf fraai geasfalteerd of breeduit beklinkerd. Een chauffeur kon er wel negentig rijden als hij dat wilde. Neem de Raalterweg dwars door Wijhe, de Acacialaan en de Ceintuurbaan in Raalte, de Hessenweg in Dalfsen. Maar ja, in de bebouwde kom mag je maar vijftig. Zo’n afspraak alleen doet het ‘m niet, dus werden er drempels aangelegd. Wie zich niet aan de maximum snelheid hield kreeg geen bekeuring, maar had doodeenvoudig de onderkant van zijn auto open liggen.
Toen de dorpen groter werden kwamen er nieuwe rondwegen. Weer racebanen, prachtig geasfalteerd, want de wegenmafia weet zelfs een crisis om te buigen in haar voordeel: Grote infrastructurele werken leveren werkgelegenheid op. Maar ook nu weer: Je mag er niet te hard rijden. En dan voltrekt zich in de planvorming een bizar spel dat je alleen maar zonder gevoel vanaf de tekentafel kunt bedenken. Voorbeelden:
In Raalte werd de Overkampsweg aangelegd om vrachtverkeer van de Acacialaan te weren. Die Overkampsweg krijgt een maximum snelheid mee van 60 kilometer per uur en er komen drempels omdat je er in werkelijkheid wel 110 kunt. Tegelijk wordt een rotonde in de Acacialaan verbreed om vrachtwagens meer ruimte te geven. Gevolg: Chauffeurs mijden de drempels in de Overkampsweg, ook na zes dure onderzoeken die moeten uitwijzen hoe dat toch komt.
Raalte Noord kent de Zuidwijklaan als verbinding tussen het viaduct bij het station enerzijds en kruispunt Bos anderzijds. Bedoeling is dat de helft van het volk de wijk aan de ene kant verlaat. De andere helft moet via de andere kant. Die tweedeling was nodig omdat de wijk steeds groter wordt. Vorig jaar is die Zuidwijklaan afgerond ter hoogte van de Sallandse Poort. Om er voor te zorgen dat het verkeersaanbod in de spits een beetje versnipperd bij kruispunt Bos of in de woonwijk aankomt, zijn er twee levensgevaarlijke bochten aangebracht. Van achter het bureau noemen ze dat het Venturi-effect, een vernauwing middenin om de uiteinden te ontlasten. Nou, die uiteinden worden ontlast. De Zuidwijklaan is namelijk een klotenweg die niemand neemt.
Nee, dan de plannen voor het opvoeren van de maximum snelheid op de Omloop, de Wijhese rondweg. We doen eenvoudig een voorspelling. Als je met 70 kilometer per uur om Wijhe mag, zal je straks in het centrum al snel geen sluipverkeer meer hebben. Je kunt dan de Raalterweg door het centrum heel mooi inrichten als echte ontvangstweg voor iedereen die in het dorp wil zijn. En je komt er niemand meer tegen die ín het dorp niets te zoeken heeft.
Gek eigenlijk, dat ze van achter het bureau niet eerder tot die conclusie waren gekomen.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.