Commentaar – De Raalter VVD wil dat het parkeren in Raalte wat goedkoper wordt. Raalte houdt jaarlijks geld over aan ’t systeem. En er is kredietcrisis. Mogen we vragen om betere argumenten?
Een beetje VVD’er weet wat winst maken is. Heeft de gemeente Raalte eindelijk een keer een winstpakkertje, wil de partij voor vrije jongens dat afschaffen. En dan wordt de kredietcrisis er ook nog bijgesleept. Ja, dat scheelt. Stel dat je iedere week twee uur betaald parkeert in het centrum van Raalte. Stel dat je dat op jaarbasis honderd euro kost. Stel dat de tarieven vijf procent dalen. Verdien je dus vijf euro in een jaar. Geweldig, daar kun je de kredietcrisis wel mee te lijf.
Ere wie ere toekomt: De Raalter VVD is altijd al tegen betaald parkeren geweest. In die zin hebben ze recht van spreken bij iedere actie om het goedkoper te maken of zelfs af te schaffen. Een partij als Gemeentebelangen hoor je dan niet. Die zaten vrolijk in het college toen ze een projectontwikkelaar de parkeerkelder van Het Schip cadeau deden. De burgerij betaalt dat met parkeergeld. En die projectontwikkelaar verkocht Het Schip door, met een minimale huurgarantie die zo hoog is dat de tweede eigenaar er vijf jaar lang geen enkele huurder voor méér geld in kreeg. Die vijf jaar zijn nu zo’n beetje om en je zult zien dat er zo zoetjes aan steeds meer winkels in Het Schip komen.
Betaald parkeren wordt ook ingezet als regulerend middel tegen het autogebruik. Het zou mensen uit de auto jagen. Wie de psychologieboeken van Piet Vroon wel eens gelezen heeft, weet dat dat niet werkt. Van een groot bedrag schrikken we. Maar niet van honderd keer een klein bedrag dat uiteindelijk net zo groot is als dat grote bedrag ineens. Vroon voorspelde met die kennis van zaken dat de invoering van de medicijnknaak destijds niet zou werken. Een knaak per keer bijbetalen voor je medicijnen weerhoudt mensen niet.
Dus als je het autogebruik wilt reguleren (en dat wil de VVD juist weer helemaal niet) moet je met andere maatregelen komen. Een parkeerkaart-strippenkaart van minimaal honderd euro bijvoorbeeld. Die heb je over een jaar wel op. Maar je bedenkt je wel drie keer voor je zo’n ding koopt. Hoeft ook niet, maar dan betaal je heel hoge tarieven per los uur. Als je dat koppelt aan goede parkeerplaatsen buiten het centrum (overzijde kanaal), dan zul je zien dat je én dagjesmensen trekt én noodzakelijke parkeerders vasthoudt.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.