Home / archiefcentraal / hoe wordt 30 kilometerzone een succes

hoe wordt 30 kilometerzone een succes

Commentaar – De maximum toegestane snelheden in Salland gaan in rap tempo omlaag. Zestig en dertig kilometer per uur zones nemen in oppervlak toe. Die snelheid omlaag is een goede zaak. Maar zones daarvoor inrichten, dat helpt niet.

Op de middelbare school leer je over het zenuwstelsel, over gevoels- en bewegingszenuwcellen. Krijgt de gevoelscel een signaal dat de kachel te heet is, gaat er via een schakelcel een reactie naar bewegingscellen die dan weten dat je je hand terug moet trekken. Bij een baby werkt dat allemaal niet zo goed. Die krijgt wel de impuls van hitte. Maar het zenuwstelsel is er nog niet op voorbereid dat hij dan ook zijn handen terug moet trekken. Wel pijn, maar geen idee hoe je dat kunt verhelpen.

In dat kleine stukje biologie zit verscholen waarom we in Nederland kinderrecht hebben. De hersenen van jongeren zijn nog niet dusdanig ontwikkeld dat je ze als ware het volwassenen verantwoordelijk kunt stellen voor hun daden. Het is vanwege die onwetendheid dat er een leeftijdgrens aan brommer en auto mogen rijden gesteld is. Jongeren kunnen nu eenmaal de gevaren van snel weggebruik niet overzien. En zo is het ook met roken en drinken. De impuls komt wel binnen via de gevoelszenuwen. Maar je hersenen hebben geen idee welke beweging daarop moet volgen. De schakelzenuwcellen doen maar wat. Ze werken als het callcenter van de KPN: Traag en met ontevreden resultaat.

Dan gaan we nu de weg op. Een brommer die over het fietspad van Heino naar Lemelerveld 70 kilometer per uur rijdt, ondanks tegenliggers, ervaart de sensatie van wind om z’n hoofd en snel voorbij flitsende bomen. Een bumperklever krijgt een adrenalinekik van kort op zijn voorganger rijden en de hele tijd denken dat hij heus wel op tijd kan ingrijpen. Scheuren door een centrum van het dorp, dat is ook fantastisch. Met hoge snelheid over smalle wegen vol drempels, verhoogde kruisingsvlakken, geparkeerde auto’s, fietsers en zebrapaden…

Terug naar die kachel. Je hebt ouders die hun baby zich eens flink aan de kachel laten branden zodat die zijn hele leven weet dat hij met zijn handen van de kachel moet blijven. Anderen plaatsen een hekje om de kachel om onheil te voorkomen (of hangen een bordje aan prikkeldraad waar stroom op staat). En op school gaan leerlingen na een summiere les over gevoels- en bewegingszenuwcellen weer verder naar de volgende les. Want er moet productie gemaakt worden. Tijd voor diepgang? Ho maar.

En toch ligt daar de basis van verstandiger – dus zachter – rijden. Uitleggen waarom dat verstandig is. Je baby aan de kachel laten branden is je zoon tegen een boom laten rijden met te hoge snelheid. Een hek om de kachel is een zone inrichten met bordjes aan de rand. Laten inzien wat de gevolgen zijn is gedragsverandering. Lijkt ons een schone taak voor de middelbare school. Beetje minder onzinnige kennis in het pakket. Beetje meer levenservaring opdoen.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

Muzikale carrousel bij wijkcentra in Raalte van start

RAALTE – De drie wijkcentra van Raalte, DeBuut, de Noaber en Centraal Hart, bieden de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.