“Je moet eens weten hoeveel minder lichamelijk letsel je hebt bij een ongeval waarbij je 30 rijdt of wanneer je 40 kilometer per uur rijdt.” Daarmee geven de agenten aan de Kolkweg in Laag Zuthem niet alleen het belang van hun werk met de lasergun aan, ze verwijzen meteen ook naar het nut van de 30 kilometer zone in het centrum van Laag Zuthem, dé sluiproute van Raalte/Heino naar Zwolle.
Vorige week zou er intensief gecontroleerd worden aan de Kolkweg. Deze week was het tijd voor bekeuringen. Maar vorige week lag er sneeuw. Dus is alles een week uitgesteld. Vanaf maandag staan twee agenten van het team ‘subjectieve verkeersveiligheid’ langs de Kolkweg met een lasergun. Recordsnelheden liggen deze dagen rond de 60. Veel te hard, maar 60, is dat echt zo veel te hard? “Ja”, zeggen de agenten zonder twijfel. Laag Zuthem is namelijk een drukke weg, de weg is doorgaand, je kunt er hard rijden en vooral in de spits is het er ook druk vanwege de ‘School met de Bijbel’ aan de Kolkweg.
Een folder die de agenten bij zich hebben geeft het nog eens aan. Als je dertig rijdt, voorkom je een ongeval als je een noodstop maakt voor een verkeersdeelnemer die dertien meter verderop staat. Rij je 37 en rem je net zo hard, dan rij je nog 21 als je de andere verkeersdeelnemer dertien meter verderop raakt. Bij 40 kilometer per uur rij je bij een noodstop altijd nog 33 als je dertien meter verder bent. Je kunt dan op je klompen aanvoelen dat je iemand zwaar letsel toebrengt.
Dat ze eerst een week waarschuwend optreden, dat heeft volgens de agenten alleen maar positieve effecten. “Mensen hebben respect voor onze manier van werken. Ze schrikken eerst wel als we ze aanhouden, maar als het dan bij een waarschuwing blijft, krijgen we ook te horen dat ze eigenlijk zelf ook wel vinden dat 30 hier hard zat is. En wees eerlijk, hoeveel tijd win je er nu mee als je harder door Laag Zuthem rijdt?” Het zal inderdaad geen tien seconden zijn.
Vanaf maandag is het waarschuwen afgelopen. De agenten zullen zich dan ook wat minder opvallend opstellen. Of ze dan nog zo lovend bejegend zullen worden, valt te betwijfelen. Maar ook daar zitten de heren van de ‘subjectieve veiligheid’ niet zo mee. “Jullie schreven laatst over Valentino Rossi op de Raamsweg. Je mag gerust weten dat we dat bericht op bureau met z’n allen gelezen hebben. Een printje ervan hangt op het prikbord.”
“Maar het gaat ons echt niet om de bekeuringen. Wij zijn met ons team voor ‘subjectieve verkeersveiligheid’ in het leven geroepen om mensen bewuster te maken van verkeersveilig gedrag.” Naast snelheid vallen daar ook het dragen van helm en gordel onder, stoppen voor rood en niet drinken als je nog moet rijden.