Home / archiefcentraal / vooral zuidkant winkelcentrum moet beter

vooral zuidkant winkelcentrum moet beter

Een derde van de bezoekers van een supermarkt gaat ook nog even het winkelcentrum in om andere boodschappen te doen. Of om in elk geval even rond te kijken. Supermarkten moet je daarom aan de rand van het boodschappencentrum hebben, er zo een beetje tegenaan geplakt. De boodschappen makkelijk bereikbaar voor de klant. De klant makkelijk bereikbaar voor de winkeliers in het koopcentrum.

De Raalter ‘detailhandelstructuurvisie’ logenstraft met die kennis van zaken in feite allerlei indianenverhalen over grote ketens die zich ten opzichte van het centrum van Raalte aan de overzijde van het Overijssels Kanaal willen plaatsen of in de hoek van Durisol op de afslag Almelosestraat richting Nijverdal-Zwolle. Niet doen, adviseert het rapport aan supermarktbouwers. Maar het is nog veel meer een advies aan de gemeente Raalte: Houd die winkels lekker tegen je boodschappencentrum aan. Je moet alleen maar bedrijven buiten het centrum dulden als daar in het centrum zelf geen plek voor zou zijn. Een tuincentrum, een meubelboulevard, dat soort dingen.

We gaan gericht naar de supermarkt voor boodschappen. Naar een doe-het-zelf-zaak gaan we ook heel gericht. En funshoppen is steeds populairder. Dat zijn de ingrediënten waarmee je nieuwe winkelcentra moet opbouwen, lezen we in de structuurvisie. Raalte dorp kan wat dat betreft nog best wat funshopbedrijven in het centrum gebruiken. Aan de ene kant is daar die vermaledijde leegstand van Het Schip waarbij de eigenaar geen enkele behoefte aan verhuur lijkt te hebben. Aan de andere kant heb je de bedrijven als Bristol en Scapino, publiekstrekkers die nu nog te ver uit het midden liggen.

Bristol en Scapino zouden bijvoorbeeld mooi aan de zuidas tegen het winkelcentrum aangeplakt kunnen worden, tegenover Spekschate. Dat café is dan samen met een nieuw te bouwen toren een mooie trekker. Nog een idee voor een beter centrum: Laat Action haar entree aan de andere kant maken. Je zuigt het publiek dan naar een winkelstraat. En deze: Laat Jorink het terras veel mooier maken door gebruik te maken van het pand van makelaar Hannink aan de overzijde. De makelaar onderbreekt met zijn kantoor feitelijk het winkelgevoel. Een paar mooie raampjes in de blinde muur, horeca toevoegen en je zult zien hoe veel aantrekkelijker het er van wordt.

Maar je moet meer aan je winkelcentrum doen dan dat, zegt de structuurvisie. Je moet doelgroepgericht mensen aan je binden. Een goede modestraat bijvoorbeeld waar ze van heinde en ver op af komen. Mensen hebben er steeds meer voor over een reis te ondernemen voor een dag funshoppen, een van de belangrijkste vrijetijdsbestedigen van dit moment. De Raalter raad is het daar mee eens: Het winkelcentrum zou zich moeten onderscheiden, zei de raad in mei 2008. Veel is daar echter nog niet van terecht gekomen. Raalte heeft namelijk veel meer grote landelijke ketens (40 procent) in haar centrum dan vergelijkbaar andere kernen (30 procent).

Uit het onderzoek blijkt ook dat er parkeergelegenheid genoeg is. Gratis parkeren, daar moet je een eindje voor lopen, maar het kan in de buurt. Betaald parkeren kan in overvloed en er lijken plekken voldoende. En in de parkeerkelder is nog altijd zo goed als leeg.

Lees ook

Het licht staat op groen: Festival De Vecht gaat door

OMMEN – Van vrijdag 20 tot en met zondag 29 augustus aanstaande vormt de rivier …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.