Afgelopen tijd is er in diverse media veel aandacht besteed aan de toekomst van de N35. In deze artikelen wordt eigenlijk alleen maar uitgegaan van een dubbel tracé op de huidige route. Als student verkeerskunde aan hogeschool Windesheim en inwoner van deze gemeente volgt Christian ter Braack deze ontwikkeling op de voet. Graag wil hij op deze manier dan ook wat tegengas geven, omdat volgens hem ook de zuidelijke variant nog steeds de moeite van het bespreken waard is.
“Hoewel ik zeker begrip heb voor het standpunt van de actiegroep N35-Raalte Rechtdoor, houden ze in wezen alleen rekening met hun eigenbelang en komt het maatschappelijke belang daar vrijwel niet aan bod”, aldus de student. “Het enige argument dat hun stichting aandraagt is dat de natuur rondom Raalte aangetast wordt wanneer er gekozen zal worden voor de zuidelijke variant. Er zijn echter meer dan genoeg redenen om wel te pleiten voor de zuidelijke variant.”
“In 1995 is er een tracébesluit voor N35 genomen. Dit besluit is onderhand vijftien jaar oud en op verschillende punten achterhaald door nieuwe inzichten en is dus niet meer van deze tijd. Raalte Noord is sinds 1995 gigantisch gegroeid en vormt een lang lint langs het tracé van de N35. Tegenwoordig hebben dus veel meer mensen overlast van deze weg. Wanneer de weg verdubbeld wordt, komt hij nog dichter op de bebouwing te liggen, zal er nog meer overlast zijn en zal de barrière nog groter worden.”
“Een zuidelijke variant voorkomt deze overlast in de kern van Raalte”, vervolgt Ter Braack. “Ook heeft deze route het grote voordeel dat het industrieterrein van Raalte rechtstreeks ontsloten wordt op de N35. De hoeveelheid vrachtverkeer in Raalte zal sterk afnemen wat zorgt voor een leefbaardere kern. Hetzelfde geldt voor Mariënheem. Doordat de weg ten zuiden van de spoorlijn blijft zal Mariënheem weer dat gemoedelijke dorp van vroeger kunnen worden. De huidige route kan opnieuw worden ingericht als 60 kilometerzone.”
“Een ander groot voordeel is dat de Raalter Spoorzone nu volledig bebouwd kan worden. Hierdoor ontstaat er 500.000 vierkante meter uitgeefbare bouwgrond. Stel dat deze grond voor zeventig procent uitgegeven zal worden als bouwkavel. Dan levert dat de gemeente een slordige 120 miljoen euro op. Deze grond ligt zeer gunstig ten opzichte van alle voorzieningen van Raalte zoals Sportpark Tijenraan en het centrum. Ook is er voor de komende jaren geen uitbereiding ten noorden van Raalte noodzakelijk.”
“Een spoorlijn zoals die in Raalte ligt is geen ‘harde’ barrière”, gaat Christian door. “Op het spoor rijden slechts vier treinen per uur, er rijden geen goederentreinen en in de nacht rijdt er helemaal niets. Er is dus vrijwel geen overlast door de spoorlijn. Langs elke spoorlijn worden tegenwoordig nieuwe woonwijken gebouwd en dat kan in Raalte dus ook! Een station in een wijk maakt de wijk juist aantrekkelijker.”
“Kostentechnisch gezien zal een zuidelijke variant waarschijnlijk goedkoper uitvallen omdat verdiept aanleggen van infrastructuur vele malen duurder is dan op maaiveld. Ook uitvoeringstechnisch zorgt de rechtdoor variant voor diverse problemen. De weg zal ter hoogte van Raalte afgesloten moeten worden. Dit zal zorgen voor twee lange jaren sluipverkeer door de kern van Raalte.”
“Kortom,” besluit de student verkeerskunde, “waarom een goedkoper, leefbaarder en praktischer alternatief links laten liggen en alleen maar luisteren naar een actiegroep die strijdt voor haar eigen achtertuin? Dat verder Hans de Kort wethouder Haarman besluiteloosheid verwijt lijkt mij dan ook niet terecht. Gezien de forse uitgaven – waarvan veel gemeenschapsgeld – is het van belang dat er een juiste keuze gemaakt wordt. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.”