‘It ain’t over till the fat lady sings the blues’, zeggen de Amerikanen. Wat ze daarmee bedoelen, is dat je niet te vroeg moet juichen. En dat is dus ook precies waarvoor de leden van Stichting N35-Raalte Rechtdoor willen waken. Een meerderheid van de raadsmeerderheid lijkt de doelen van de stichting immers te onderschrijven en gaat op dit moment, wat de N35 betreft, voor de ‘Raalte Rechtdoor’-variant, dus genoeg reden om te juichen. “Maar we zijn er nog lang niet. Met de politiek weet je het nooit!” Vrijdag 16 januari houdt de Stichting een nieuwjaarsreceptie.
De stichting is ontstaan uit de actiegroep ‘Houd Ramele puur’. Begin 2008 heeft de actiegroep, bestaande uit verontruste bewoners in het gebied Ramele in Raalte, besloten officieel door te gaan als N35-Raalte Rechtdoor. Daarmee geeft de groep aan welke kant het volgens hen op moet met de N35: Verbreding en verdieping van het huidige traject. “Maar we willen nadrukkelijk geen ‘Not in my backyard’-club zijn”, vertellen Niek en Marloes van Eijkel, Ben Kogelman en Willy Westenenk, die samen met enkele anderen de werkgroep vormen die de acties coördineert.
“We hebben een achterban van zo’n tweehonderd mensen. Het is echt niet zo dat we alleen maar gaan voor onze eigen belangen en anderen met de gevolgen van de weg willen opzadelen. Vandaar ook onze contacten met PB Mariënheem en de bewonersclub van Raalte Zuid. We zijn ook van mening dat er voor Mariënheem een goede oplossing gevonden moet worden. We verenigen heel veel mensen: De bewoners van de Velner, de Stobbenbroek, de Evenbelt, Raalte Zuid en Ramele. Onze insteek is en blijft dat het zonde zou zijn om de N35 door ons gebied te leiden. Zonde van de omgeving en de natuur. En dat terwijl het huidige tracé het beste is. Het scenario om al dat verkeer 7,5 kilometer om te leiden, vinden we echt van den zotte.”
De leden lobbyen er flink op los. Er zijn contacten met de Raalter fracties, het college, de provincie, gedeputeerde Klaassen en minister Eurlings. Dat de gemeenteraad nu in meerderheid voor de Raalte Rechtdoor variant lijkt te zijn, dit overigens wel voor het officiële debat, ontvangen ze gematigd positief. “In de politiek heb je pas gewonnen als het besluit definitief is. Bovendien hebben we nog niks gehoord van de coalitiepartijen. En we kennen de agenda van wethouder Haarman niet. Dus alles is nog mogelijk. We zijn nog lang niet in het zicht van de haven!”
Wel is de actiegroep dermate overtuigd van het eigen gelijk, dat er vraagtekens geplaatst worden bij het ‘waarom’ van de andere varianten. “Het is de plicht van de wethouder om alternatieven voor de N35 uit te zoeken. Ook jegens de burgers en de raad. Het zou maar zo eens kunnen dat de variant die door ons gebied loopt, ook daarom maar gewoon onderzocht is.” Maar ook met andere scenario’s wordt rekening gehouden. “Zo’n rondweg zou heel handig kunnen zijn als Raalte flink wil uitbreiden. Je kunt overal inprikken op die rondweg. En Raalte heeft genoeg plannen. Maar hebben we niet teveel ambitie? Gebruik eerst de beschikbare ruimte maar eens optimaal. Daarom zijn we bijvoorbeeld ook tegen De Zegge VII. Er is nog genoeg ruimte op de bestaande bedrijventerreinen. Maar ja, opruimen is duurder dan bouwen.”
Stichting N35-Raalte Rechtdoor luidt vrijdag 16 januari om 20.00 uur in het Varkensproefbedrijf aan de Drosteweg het nieuwe jaar in. Gedurende de avond zullen de activiteiten en resultaten van het afgelopen jaar uitvoerig worden besproken. Ook nieuwe plannen voor het komende jaar worden gepresenteerd.