Volgens het Algemeen Dagblad (AD) is de Jumbo momenteel de goedkoopste supermarkt, als het gaat om A-merken. De krant schrijft verder dat de supermarkten elkaar scherp in de gaten houden. De strijd om de gunst van de consument wordt op centen gevoerd. Daarbij lijken de verschillen tussen C1000, Albert Heijn en Super de Boer steeds kleiner te worden.
Voor een boodschappenpakket van 85 artikelen betaalde het AD bij C1000 106,88 euro, bij Albert Heijn 107,16 euro en bij Super de Boer 110,74 euro. De goedkoopste van de onderzochte supermarkten was Jumbo, waar de kassa bij een bedrag van 104,08 euro bleef steken. Vergeleken met november 2007 is de prijs van hetzelfde pakket boodschappen bij Albert Heijn ruim 4 procent duurder geworden. Met een stijging van 0,8 procent bleven de prijzen bij Super de Boer op vrijwel hetzelfde niveau. C1000 werd 3,7 procent duurder.
Dat is de belangrijkste conclusie uit de prijsvergelijking, die het AD voor de vijfde keer hield. Gelet op de gewijzigde marktverhoudingen werd de Jumbo – inmiddels 120 winkels (waaronder één in Raalte) en een marktaandeel van 5 procent – voor het eerst in het onderzoek opgenomen. Doordat de uitslagen zo dicht bij elkaar liggen is het tijdstip van de prijspeiling mede bepalend voor het eindresultaat. Een ‘grote’ aanbieding kan zorgen dat Albert Heijn, C1000 of Super de Boer van plaats wisselen. Jumbo onderscheidt zich door een beleid van ‘altijd lage prijzen’ en geen aanbiedingen.