In 2009 viert ondernemersmagazine Salland Zakelijk haar eerste lustrum. Het succesvolle glossy magazine voorziet duidelijk in een behoefte en maakte in de afgelopen periode een enorme groei door. “Salland Zakelijk wil vooral een promotiemagazine zijn voor het Sallandse bedrijfsleven”, vertelt Jos Tielbeke, die vanuit zijn Raalter communicatiebureau Tielbeke Tekstproducties verantwoordelijk is voor de uitgave van Salland Zakelijk.
Begin 2005, bij de start, kregen 1.800 Sallandse ondernemers informatie over interessante economische activiteiten uit de regio, terwijl anno 2009 maar liefst 4.400 ondernemers elk kwartaal het magazine ontvangen. “Nog belangrijker is dat het magazine erg gewaardeerd wordt door de talrijke lezers. Ondernemingen krijgen dagelijks veel informatie in de bus en veel daarvan verdwijnt vaak ongezien in de papierbak. Salland Zakelijk ligt echter bij veel ondernemingen prominent in de ontvangstruimte. Dat komt deels door de schitterende vormgeving, maar ook door de vlot geschreven en positieve informatie over het Sallandse bedrijfsleven”, vertelt Tielbeke.
Hij neemt zelf een deel van de interviews/artikelen voor zijn rekening. De andere vaste medewerker is Rudi Buitenkamp. Daarnaast verzorgen Dennis Haarman en Eliza Tielbeke de acquisitie en wordt voor de foto’s regelmatig Stefan Kemper ingeschakeld. De vormgeving en het drukwerk zijn in handen van Sonodruk uit Heino. “Er gebeurt in deze regio zoveel interessants op economisch gebied, maar een Sallandse ondernemer loopt daar niet snel mee te koop”, weet Tielbeke. “Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor veel Sallandse ondernemers geen onbekend begrip, maar dat hangen ze niet graag aan de grote klok. Als je ze daar tijdens een interview echter naar vraagt, komen de enthousiaste verhalen vlot boven tafel en ze vinden het prachtig om dat later te lezen in Salland Zakelijk.”
Naast informatie over interessante ondernemingen biedt Salland Zakelijk bovendien ruimte aan het beroepsonderwijs, onder andere vanuit Landstede en Carmel College Salland. Verder krijgen de wethouders Economische Zaken of andere collegeleden uit de gemeenten Raalte, Dalfsen en Olst-Wijhe de gelegenheid om lokale ondernemers te informeren. In die gemeenten wordt het ondernemersmagazine onder de ondernemers verspreid en sinds kort zijn ook de ondernemers van de voormalige gemeente Diepenveen in het adressenbestand opgenomen. “Deze informatiemix zorgt voor een gevarieerd aanbod van economisch nieuws en dat versterkt de belangstelling voor het magazine”, vertelt Tielbeke.
“Die belangstelling is een belangrijke voorwaarde voor het exploitabel maken van Salland Zakelijk, want aan de productie van dit magazine hangt een behoorlijk prijskaartje. Omdat het gratis wordt verspreid en niet werkt met abonnees komen de inkomsten voornamelijk uit de opbrengst van advertenties. Daarom zijn we erg blij met alle adverteerders die het uitbrengen van Salland Zakelijk mede mogelijk maken.” Om het eerste lustrum te vieren, krijgen de lezers van Salland Zakelijk in alle edities van 2009 de kans om in aanmerking te komen voor een gratis advertentie ter waarde van 550 euro.