Home / archiefcentraal / carmel net geen beste schoolvoorbeeld 2008

carmel net geen beste schoolvoorbeeld 2008

Het Carmel College Salland is genomineerd voor de prijs ‘Beste Schoolvoorbeeld 2008’ over het bevorderen van veiligheid op school, maar heeft de prijs echter niet gewonnen. Toch is het een duidelijk teken dat de middelbare school uit Raalte goed bezig is. Het Carmel College Salland deed mee aan een landelijk onderzoek naar Arbo en veiligheid op scholen en behoorde daarmee tot de drie beste inzendingen. Scholengroep Onderwijs Kampen ging er met de eerste prijs vandoor.

De Raalter school staat met enkele schoolvoorbeelden in de Arbocatalogus-VO, mede met dank aan de inspanningen van Bertus van de Vondervoort. Zo stond de Arbo-coördinator van de scholengemeenschap in Raalte aan de wieg van het Arbo-logboek met checklists en heeft Janny Huiskes een map met beschrijvingen van gevaarlijke stoffen aangelegd. “Dit alles met als doel om de veiligheid op school te bevorderen en tijd over te houden voor andere, belangrijke taken.”

Het Arbo-logboek met checklists van het Carmel College gaat zeker navolging krijgen, daarvan is Van de Vondervoort overtuigd. “Het is ook juist een heel bruikbaar instrument”, vindt hij. “Een Arbo-coördinator is doorgaans veel tijd kwijt aan het inspecteren van materiaal en machines. Om nog maar niet te spreken over het bijhouden van administratie van de controles. Wij hebben een methode ontwikkeld om snel te zien wat de status en bevindingen van de controles zijn, en wie die heeft uitgevoerd. Dat is een groot pluspunt.”

Een ander schoolvoorbeeld van het Carmel College Salland betreft een informatiemap met de beschrijving van gevaarlijke stoffen die leerlingen onder meer gebruiken met scheikunde. “Om ongelukken te voorkomen, moeten onze leerlingen op de hoogte zijn van de risico’s en de nare eigenschappen van de gevaarlijke stoffen die we gebruiken in de praktijklokalen”, legt Van de Vondervoort uit. “Hiervoor heeft collega Janny Huiskes van een handig systeem gebruik gemaakt, een losbladige klapper met een beschrijving van alle aanwezige, gevaarlijke stoffen.”

Het systeem werkt heel simpel. Van de Vondervoort legt uit: “Heeft een leerling bijvoorbeeld zoutzuur nodig voor een proef, dan kan hij dat niet zomaar uit het magazijn ophalen. Het is de bedoeling dat hij of zij dus eerst de beschrijving van de stof opzoekt en deze leest. Als alle eventuele risico’s dan zijn bekeken, kan de proef worden uitgevoerd. Voor ons is dit een heel veilige manier van werken die we hebben ingevoerd om ongelukken te voorkomen.”

Lees ook

Natuurmomenten: Een onverwachte afslag

Sjaak Bruggeman deelt met enige regelmaat zijn natuurmomenten met ons. En altijd is er wel …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.