Home / archiefcentraal / boer met problemen belt hulpdienst

boer met problemen belt hulpdienst

Een telefonische hulpdienst voor agrariërs. Boerinnen in Salland startten zo’n initiatief in 1992. Ze boden een luisterend oor voor boeren en boerinnen met problemen. De Telefonische Hulpdienst Agrariërs is inmiddels professioneel. De Heetense Jacqueline Kolkman is coördinator en communicatiemedewerker. Op de Raalter Beursvloer bood de Rabobank promotie aan in haar ledenmagazine. Salland Centraal doet mee.

De Raalter Beursvloer was een vraag- en aanbodmiddag tussen maatschappelijke instellingen en ondernemers in Raalte. Eens per jaar wil men dat organiseren. Salland Centraal probeert dat door te trekken. Iedere week aandacht voor de Beursvloer op de site. Eens in de maand in de weekkrant. Waarbij we iedereen uitnodigen mee te doen. Maatschappelijke instellingen kunnen hun vraag stellen. Ondernemers mogen een aanbod doen. We krijgen graag verslag van uitgevoerde matches.

Kolkman over de Hulpdienst: “De sociaal emotionele problemen in de sector waren niet alleen groot, het is meteen ook een sector waarin je niet zo makkelijk naar buiten komt met je verhaal. Dat hou je voor je. Je kunt toch je eigen boontjes wel doppen?” Al snel haakte het initiatief aan bij SOS Telefonische Hulpdienst (nu Sensoor), waar een apart nummer gereserveerd werd voor agrariërs. De hulpdienst krijgt subsidie via KANS!, een project van het Ministerie van LNV, waarin onder andere ook LTO en DLV participeren.

“De gesprekken zijn altijd vertrouwelijk en eventueel anoniem. Die lage drempel werkt bij veel boeren, want zij komen toch vaak uit een milieu van ‘niet zeuren, maar aanpakken’ en ‘als je het niet kunt rooien, moet je maar harder werken’. Niet echt een omgeving die uitnodigt je sociaal emotionele problemen eens uitgebreid met iemand te gaan bepraten.” De kans op een sociaal isolement is de laatste jaren toegenomen.

Kolkman: “Op een boerderij is het toch al afgelegen wonen. En steeds vaker heeft de vrouw des huizes een baan buiten de deur. Voor de boer is het dan helemáál een eenzaam bestaan. Met wie moet je dan een praatje maken of je problemen bespreken?” Kolkman wil daarom de hulpdienst ook onder de aandacht brengen van de zogenoemde erfbetreders. “Een veearts, de bank, een notaris, dat zijn mensen die ook op een boerenbedrijf komen. Als dat aan de orde is, zouden zij een boer kunnen verwijzen naar de Telefonische Hulpdienst Agrariërs.”

De gesprekken kunnen overal over gaan. “De gedoodverfde opvolger van de boer, die daar helemaal geen zin in heeft. De boerin die geen raad weet met haar man voor wie ‘het achterhuis voor gaat’. De boer die zich zorgen maakt over zijn zoon die nog nooit een vriendin mee nam naar huis. Of de opvolger die het meer dan dwars zit dat zijn vader nog altijd op het bedrijf rondloopt…” Niet dat alle problemen van tafel zijn na een goed gesprek, maar het lucht vaak wel op.

De Telefonische Hulpdienst Agrariërs komt binnenkort ook met een chat-service. Voor mensen die liever niet bellen, maar wel makkelijk van achter de computer contact zoeken. “Vooral de jongeren van het platteland gaan daar – schatten we zo in – veel gebruik van maken.” De Telefonische Hulpdienst Agrariërs, 0800-0240021 (gratis), 038-4268990 (voor mobiele bellers) en binnenkort voor de chat: ehulp@agrariersvooragrariers.nl.

Lees ook

Excursie bij het Rozendael

HEINO – Agnes Neimeijer verzorgt op dinsdag 22 juni weer een avondexcursie bij landgoed Het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.