Home / archiefcentraal / heinos stel doet mee aan amsterdam dakar

heinos stel doet mee aan amsterdam dakar

Tijdens het eerste proefritje moest er touw aan te pas komen om de deur van het busje vast te knopen, maar de Volkswagen LT 40 uit 1985 zal het toch echt gaan doen: Van Amsterdam naar Dakar rijden. Ook al heeft ie zes jaar stil gestaan. Het stel Alice Spijker (30) en Sander Boertjes (35) uit Heino gaat met het busje meedoen aan de Amsterdam-Dakar Challenge.

Op 14 februari vertrekken ze uit Amsterdam om (als alles goed gaat) zo’n achttien dagen later op de eindbestemming aan te komen. Een rally waarbij het er in de eerste plaats om gaat de tocht te volbrengen. De Amsterdam-Dakar Challenge bestaat zo’n zes jaar. De bedoeling is om met een veertigtal andere oude barrels (auto’s, busjes en ook motoren) naar Dakar te rijden. Daar worden de voertuigen geveild of door de eigenaren weggeschonken aan een goed doel. De opbrengst van de geveilde auto’s is ook weer bestemd voor diverse goede doelen.

“Na het eerste proefritje brachten we het busje terug naar de garage. Daar kregen we toen te horen dat ze zelf niet eens een proefritje aan hadden gedurfd, omdat de remleidingen niet in orde waren. Tja…” Alice en Sander kunnen er prima om lachen. Maar dat er dus nog wel het één en het ander aan het busje (dat ze overigens gekregen hebben van Sander’s oom Arend Boertjes) mankeert, moge duidelijk zijn. Sander somt het even op: “De deuren sluiten niet goed, er zitten scheurtjes in de remleidingen, de dorpels zijn verrot, de bumperbevestiging deugt niet, de handrem werkt niet goed, de verlichting doet het niet en de dieselpomp lekt. Eén ding is zeker, in deze staat haalt ie het niet. En dat gevaarte moet dus nog wel door de APK. En het is nog een zware bus ook. Als die onderweg stil komt te staan, dan moet er aardig wat volk meehelpen drukken!”

Sander hoorde ooit eens over het bestaan van de Amsterdam-Dakar Challenge, maar het hele verhaal verwaterde weer. Toen hij daarna op een feest de verhalen van een oud-deelnemer aanhoorde, begon hij weer enthousiast te raken. “Toen ik Sander er over hoorde vertellen, dacht ik meteen yes, beet!”, stelt Alice. Want een project van dergelijke omvang was al jaren een soort van stiekeme droom van haar. “Het heeft niks te maken met reislust, absoluut niet”, licht ze toe. “Dat ongelooflijke afzien, dat lijkt me geweldig. Kijk, ik heb ook een keer meegedaan aan de Nijmeegse Vierdaagse. Vier dagen lang loop je veertig kilometer. Het doet verrekte zeer, je hebt er eigenlijk niks aan, maar ik vond het prachtig. De rally wordt vast geweldig. Zo’n 7.500 kilometer afzien. Over de weg, door de woestijn en over bergen.”

Sander is de technicus van de twee. De meubelmaker is redelijk handig met auto’s. “We hebben beide ook wel iets met klassiekers. Ik heb nog in een oude Amerikaan gereden en ik heb ook een tijdje een Renault 4 gehad!” De deelnemers aan de Amsterdam-Dakar Challenge rijden in konvooien. Voor de gezelligheid, maar ook om een helpende hand uit te kunnen steken naar elkaar of om daar waar nodig, smeergeld te kunnen betalen aan corrupte autoriteiten. “We zijn met name gewaarschuwd voor Mauritanië. Daar is net een staatsgreep geweest. Er is geen Nederlandse ambassade. Maar het is er echt niet heel gevaarlijk. Je moet gewoon goed op je hoede zijn, want er schijnen daar wel rovers op de loer te liggen. En we hopen er toch ook achter te komen dat er overal aardige mensen zijn. Ach, en ‘vaake bu’j te bange!”

Voor meer informatie over de tocht of eventuele sponsoring kun je bellen naar 06-10506638. Ook kun je een kijkje nemen op www.amsterdamdakar.nl. Team Boertjes & Spijker maakt deel uit van groep 3, deelnemersnummer 1321.

Lees ook

Werkzaamheden N340: Kwekerij Onderdijk stelt uit frustratie groene ontheffingskaart beschikbaar

DALFSEN – Kwekerij Onderdijk in Dalfsen heeft in verband met de komende werkzaamheden aan de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.