Home / archiefcentraal / de file naar zwolle kost maar tien minuten

de file naar zwolle kost maar tien minuten

Commentaar – Tachtig kilometer per uur, honderd kilometer per uur, dertig of zestig, vijftig of zeventig. Als je daar over begint heeft iedereen zijn mening er wel over klaar. Tot het venturi-systeem aan toe, bleek deze week weer eens op Salland Centraal. Het ging er om of de weg van Nijverdal naar Zwolle een 100 kilometer weg moet worden. Minister Eurlings van verkeer wil dat namelijk.

Waar gaat het in de discussie eigenlijk over? Files bestrijden, dat willen we. Red je dat met harder of zachter rijden? Als je harder rijdt ben je eerder in de file. Als je zachter rijdt, duurt dat langer. Maar in beide gevallen ben je volgens ons net zo lang onderweg. Misschien dat het heel iets zal schelen als je met z’n allen wat zachter doorrijdt ten opzichte van gas geven en remmen. Maar wat maakt dat uit op een ritje Nijverdal-Zwolle?

Naar onze bescheiden mening moeten we óf minder auto rijden óf accepteren dat we er wat langer over doen voor we in Zwolle, Ommen of Deventer zijn dan vroeger. Meer niet. Minder niet.

Minder auto rijden, dat kan met gemak. Zie de vrijdagmorgen. Dan zijn er geen opstoppingen op de provinciale wegen. Dan heeft twintig procent van Salland een ATV-dag. Een ander deel is tegen het middaguur vrij en pakt dan alvast de auto naar huis. Maar als het autogebruik met twintig procent daalt, ben je dus van de files af. Makkelijk zat.

Minder auto gebruiken is een illusie. Daar willen we liever niet aan meewerken. Nou, dan kiezen we dus voor de file. Dan doen we er dus tien minuten langer over voor we over zijn. Nou en?

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.

Lees ook

De Lemeler begraafplaats is weer up-to-date

LEMELE – De in september vorig jaar gestarte renovatie van de bijzondere begraafplaats in Lemele …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.