Er is behoefte aan lesmaterialen en computers, maar ook aan nieuwe onderwijsvormen.
Eén van de scholen die van de expertise van Landstede profiteert, is het Lusaka Health Institute. Landstede-docenten Dinie Baan en Jeannet Admiraal hebben een deel van het lesprogramma aangepast aan de huidige eisen, nadat zij tijdens een bezoek in oktober 2007 constateerden dat hieraan behoefte was. In totaal bezochten de docenten drie onderwijsinstellingen in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka en hoorden dat onder andere lesmaterialen, computers, nieuwe onderwijsvormen en competentiegericht onderwijs broodnodig waren.
Besloten werd om met het Lusaka Health Institute een kleinschalig project te beginnen. Het is de bedoeling om het lesprogramma verder aan te passen. Ook gaan de docenten dit najaar een training verzorgen voor de Zambiaanse docenten die in het skills lab werken. Een ander project behelst het verbeteren van het praktijkonderwijs van de Business Department van het Evelyn Hone College, met name op ’t vlak van ondernemerschap. Het Evelyn Hone College biedt opleidingen op het gebied van handel en commercie, art & design en gezondheidszorg.
Verbetering is nodig, want tot nu toe gaan slechts enkele studenten op stage en de praktijkprojecten kennen een laag praktijkgehalte, zo constateerden Landstede-medewerker Udo Lut en Landstede-docent Hans van Halteren afgelopen maand. Omdat de mini-onderneming een goede manier is om ondernemerschap te leren, wordt hiermee onder de naam ‘College Company’ gestart. Bij een mini-onderneming gaan zes tot acht studenten een jaar lang producten verkopen met als doel winst te maken. Aan het eind van het schooljaar wordt de inleg en de gemaakte winst aan de aandeelhouders terugbetaald en wordt de onderneming beëindigd.
Met de implementatie van de College Company loopt de school vooruit op het invoeren van het competentiegericht leren. Ook sluit de College Company aan bij de opdracht van de Zambiaanse overheid om de ondernemersvaardigheden van de studenten te verbeteren. Als het project slaagt, wordt deze aanpak op meer scholen voor beroepsonderwijs ingevoerd. Bij het selecteren en uitvoeren van de projecten werkt Landstede samen met ICS (International Child Support) in Nunspeet. ICS heeft als doel het onderwijs in een aantal ontwikkelingslanden te verbeteren om zo de ontwikkeling van het land te stimuleren.
Daarnaast zijn er nog twee organisaties betrokken bij de uitvoering van het project: Consultancybureau CINOP en het kenniscentrum Technical Education, Vocational and Entrepreneurship Training Authority (TEVETA). CINOP en TEVETA maken de kwalificatiedossiers voor het beroepsonderwijs in Zambia. In deze kwalificatiedossiers staan de eisen waaraan iemand moet voldoen om een bepaald beroep uit te mogen oefenen.
De kosten van het project komen voor rekening van het ICS en het fonds van het Schokland Akkoord: Een akkoord waarbij het ministerie van Buitenlandse Zaken en ontwikkelingsorganisatie Edukans projecten ondersteunen die het beroepsonderwijs verbeteren in Ethiopië, Ghana, Kenia en Zambia.