In navolging van de grote discussie over verkeersdrempels, hebben wij de politie om een reactie gevraagd. Hieronder het gezamenlijke antwoord van de verkeersadviseur van het district Zuid (waar Salland onder valt) en de teamchef Salland.
“Het landelijk beleid van de overheid is er op gericht om het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden in de komende jaren steeds verder naar beneden te brengen. Daaraan hebben alle partijen zich geconformeerd, dus ook de politie. De taak van de politie is niet meer – en ook niet minder – dan het handhaven van de verkeersregels. Omdat handhaving efficiënt, effectief en geloofwaardig hoort te zijn, wordt gestuurd op de handhaving.”
“De discussie op Salland Centraal gaat vooral over de afweging tussen de overlast voor de weggebruiker (stuiteren over de drempels) of de omgeving (onveiligheid door te snel rijdend verkeer). In de discussie speelt ook gedragsbeïnvloeding een rol: Fysieke maatregelen, handhaving, sociale controle. Het heeft circa dertig jaar geduurd voordat het besef ontstond dat rijden onder invloed ‘not done’ is.”
“Hetzelfde geldt ook voor het harde rijden. Het rijden met hoge snelheid op landelijke wegen en in de bebouwde kom is gevaarlijk en zorgt nog steeds voor doden en gewonden. Bij het bestrijden van rijden onder invloed heeft veranderende wetgeving enorm geholpen. Doordat er op een gegeven moment door nieuwe wetgeving beter kon worden opgetreden, kreeg het fenomeen rijden onder invloed al snel de status dat dit ‘not done’ is. Mogelijk dat veranderende wetgeving een soortgelijke rol kan spelen bij het snelheidsgedrag in het verkeer.”
“Een nieuwe inrichting van wegen kan in de beginfase leiden tot klachten. Vaak speelt gewenning hier een rol. De verkeersdeelnemer kan door de nieuwe weginrichting minder snel – maar wel veiliger – op de plek van bestemming komen en probeert toch de snelheid die hij/zij gewend was te handhaven. Als dit niet lukt, dan deugt de weg al snel niet. In de praktijk blijkt geregeld dat na een paar maanden de problemen minder worden en mensen gewend zijn geraakt aan de nieuwe inrichting, dat dan de klachten afnemen. Het resultaat blijft altijd een compromis tussen veiligheid en doorstroming.”
“Natuurlijk houden we als politie de vinger aan de pols en blijven we alert op klachten van burgers. Bij klachten in woonwijken willen we in de toekomst onze toezichthouders in gaan zetten om zodoende een beeld te krijgen van de gereden snelheid.”