Vaderdag wordt groter en groter. Maar haalt het bij lange na niet bij Moederdag. Alhoewel, de vaders krijgen toch ook steeds meer een plekje. De tijd van een paar sokken en een stropdas, die ligt in ieder geval ver achter ons.
We hebben – hoe toepasselijk – een rondje langs de velden gemaakt om te kijken wat we voor vader doen. En wat dacht je? We kopen grote en dure dingen. Voor het hele gezin, dat dan wel weer. Maar we gingen ook op zoek naar de oorsprong van Vaderdag. Verrassend is de overeenkomst in basis van Vader- en Moederdag. Van Moederdag wordt gezegd dat die haar basis vond in de VS, toen een dochter haar moeder wilde eren die haar leven in het teken van de zorg voor anderen had gesteld.
Zo’n verhaal doet over Vaderdag ook de ronde. De Amerikaanse Sonora Dodd riep begin jaren 1900 een Vaderdag uit om haar vader te eren, die na het overlijden van zijn vrouw jaren alleen voor de zorg van zijn zes kinderen stond. Dat ging die William Smart – gezien de actie van zijn dochter – blijkbaar meer dan goed af. Vader- en Moederdag hebben pas later te maken gekregen met een slimme handelsgeest van de middenstand.
Op internet is op de Vaderdag-startpagina te zien om welke cadeaus het gaat. Tickets voor de Olympische Spelen, de goedkoopste autoverzekeringen, manchetknopen met je eigen foto. Dat is waar vaders van houden. Net als van Men’s Health en Autoweek. Of een luchtballon, parasailing en racen op Zandvoort. Maar ja, wie moet die cadeaus geven? De kinderen. Als die dat soort zaken kunnen betalen, zijn ze al zo oud dat ze mogen hopen dat hun vader nog leeft. En dat staat weer haaks op de beleving van Vaderdag. Dat vier je als kind al op betrekkelijk jonge leeftijd niet meer.
Daar waar je als volwassene op Moederdag nog trouw naar je moeder op bezoek gaat, daar verliest Vaderdag zijn charme als het jongste kind een jaar of vijftien is. De middenstand moet daar op inspelen door kleine cadeaus voor jongere kopers interessant te maken. Of ze maken van Vaderdag zo’n dag van een grote aanschaf voor het hele gezin. Had de familie een videocamera in gedachten? Zat je er aan te denken die ene snelle computer te kopen? Typische vader-dingetjes, maar dan wel voor het hele gezin.
Hoe de middenstand invulling geeft aan Vaderdag? Nou, de theorie van de marketingwoordvoerders van die winkelketens, die kennen ze in de winkelstraat ook wel. Geurtjes, stropdassen en kousen doen het goed. Die staan wat prominenter in de etalage. Maar Vaderdag schreeuwt ons het meest toe daar waar telefoons, computers en digitale camera’s verkocht worden. Met als grote winnaar de verkopers van plasma- en LCD-tv’s, getooid in oranje. Want die combinatie gaat het dit jaar helemaal doen.