In vijf jaar tijd is er weinig verbeterd in het e-mailbeleid van de gemeenten in Nederland. Een onderzoek heeft aan het licht gebracht dat er wel adequaat wordt gereageerd op simpele vragen per e-mail, maar dat het nog steeds stukken beter kan. Hoewel er een lichte verbetering zichtbaar is ten opzichte van voorgaande jaren, scoren toch veel gemeenten een onvoldoende. De gemeenten Raalte, Olst-Wijhe en Dalfsen waren tijdig met hun antwoord, maar moeten nog wel verbeteren.
Webdam, het onderzoeksportaal van Gemeenteweb, houdt periodiek een onderzoek onder alle gemeenten in Nederland. Aan alle gemeenten wordt een relatief eenvoudige vraag gesteld, waarop snel antwoord mogelijk is. De resultaten spreken steeds weer tot de verbeelding. Gemeenten kunnen nog erg veel winst behalen als het gaat om adequaat reageren op vragen die gesteld worden per e-mail.
Dit jaar werd de volgende vraag gesteld: “Mijn zoon gaat volgend jaar naar het basisonderwijs. Ik denk dat hij in aanmerking komt voor leerlingenvervoer. Hoe kan ik er achter komen of dit het geval is?” In totaal kregen gemeenten anderhalve week de tijd om te reageren op de gestelde vraag. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen een reactie op dezelfde dag, binnen twee tot vijf dagen, tussen zes en acht dagen of na acht dagen.
Bijna 85 procent van alle gemeenten wist antwoord te geven binnen de gestelde termijn van acht werkdagen. Vijftien procent heeft de vraag helemaal niet beantwoord. Positief is dat 56 procent van de gemeenten nog dezelfde dag met een compleet antwoord reageerde, een verwijzing naar informatie op een website stuurde of vroeg om telefonisch contact op te nemen met een bepaalde persoon of afdeling. Over het algemeen betekent dit dat er een stap in de goede richting is gezet, maar dat er nog verbeteringen wenselijk zijn.
De gemeenten in Salland scoren allemaal een voldoende op het onderzoek. De gemeente Olst-Wijhe scoort verreweg het beste op de test. Zij reageerde binnen een dag op de gestelde vraag en stuurde vooraf bovendien een ontvangstbevestiging. Raalte en Hellendoorn reageerden ook ruim op tijd, maar stuurden allebei geen ontvangstbevestiging. Dat was wel een criterium in het onderzoek. Zwolle, Deventer, Ommen en Dalfsen stuurden ook geen ontvangstbevestiging, maar reageerden nog wel binnen de termijn van acht werkdagen.