Het kabinet begint een campagne om fietsdiefstal tegen te gaan. Dat wordt een campagne voor betere sloten, die ons fietsen beter op slot moet zetten, en die ons geen gestolen fietsen meer laat kopen. Als we ons daar allemaal aan houden, is het beleid in dat opzicht meer dan geslaagd.
Woensdagochtend blijkt op het station in Heino dat er voor Balkenende en de zijnen nog veel werk aan de winkel is. Alle fietsen stonden weliswaar op slot, maar het slot deugde in bijna geen enkel geval. Een gammel ringslotje op het achterwiel is uit de tijd. Ook die veiligheidssloten van Axa schijnen niet meer te voldoen. Met een nijptangetje krul je ze om alsof je een blik sardientjes openmaakt. En de meeste hangsloten? Een beetje draadtang doet de fiets binnen een minuut van eigenaar wisselen.
“Een slot moet aan de fiets én aan hekwerk of stalling vastzitten”, luidt één van de kabinetsadviezen. Want anders neemt de dief hem gewoon mee achter in de auto om thuis geduldig het slot te verwijderen. In grote steden komen dieven zelfs met opvallende beveiligingskleding aan, zodat voorbijgangers denken dat ze van een gemeentelijke dienst zijn. Hebben ze alle tijd fietsen uit te zoeken en mee te nemen.
Maar ook als een fiets met een slot aan een ander object vastzit, blijkt meenemen nog altijd een makkie te zijn. De draadschaar is vaker sterker dan het slot. Vooral als het gaat om sloten die je er bij aanschaf van een fiets bij krijgt. Dat zijn de slechtste, aldus deskundigen.
Belangrijkste tip is vermoedelijk toch wel gewoon om een oud barrel te gebruiken voor naar het station. Dát advies heeft de Heinoër zich wel ter harte genomen, zo vinden wij van Salland Centraal. Oordeel zelf aan de hand van onderstaande reportage.
Meer foto's





