Home / archiefcentraal / luttenbergers moeten lopend de berg op

luttenbergers moeten lopend de berg op

Luttenbergers die ‘tegen de berg op’ met een zwaar bepakte fiets wegens kinderen of boodschappen naar huis gaan, moeten het laatste stuk nogal eens lopen, omdat ze sinds kort verkeer van rechts voorrang moeten geven. Een keer tot stilstand gekomen, is het te moeilijk de gang er weer in te krijgen.

Dat zegt Marisca Schutte uit eigen en andermans ervaring. Ze vraagt zich af of het met de veranderde voorrangsregels in en buiten het dorp allemaal wel veiliger is geworden. We vroegen haar de bezwaren op een rijtje te zetten:

“Als wij de berg afkomen het dorp in (vanuit Hellendoorn) krijgen we nu te maken met verkeer uit de Vondervoortsweg. Maar daar is het uitzicht zodanig dat we de kruising al bijna voorbij zijn voordat je goed kunt zien dat er verkeer aankomt. Even verderop moet je als fietser als je pech hebt vol in de remmen voor het verkeer uit de Wispelweg dat nu voorrang heeft. Gaan we terug naar huis de berg op, dan ben je op de fiets net zo ver dat je de klim een beetje vlot kunt maken, moet je verkeer uit het Kerkpad voorrang verlenen. Ook hier zie je dat verkeer pas heel laat. Dan moet je met je hele hebben en houden (kinderen, boodschappen) weer proberen op gang te komen, dat betekent vooral voor veel ouderen uit de buurt dat ze de rest tegen de bult op lopen.”

Het zijn allemaal voorbeelden in de dertig kilometer zone van de kern van Luttenberg. Maar daar buiten is het er ook niet beter op geworden door de nieuwe voorrangsregel. Daar waar de snelheid van tachtig naar zestig is teruggebracht is ook de voorrangsregel veranderd. Geen voorrangswegen meer, alle verkeer van rechts heeft voorrang. Dat maakt dat je wel zestig móet rijden, anders is het levensgevaarlijk. Op alle kruisingen buiten Luttenberg zie je de bordjes dan ook staan: ‘Let op, voorrangssituatie gewijzigd’.

Marisca: “Verkeer uit de Bergweg heeft nu voorrang. Dit verkeer zie je slecht aankomen. Op de kruising met de Blikweg en de Looweg zie je het verkeer ook pas heel laat aankomen. De kruising met de Pollenweg is nog gevaarlijker. De meeste mensen hebben al bij voorbaat geen idee dat daar nog een weg ligt, laat staan dat ze verwachten dat daar verkeer uitkomt. En als de maïs straks weer gegroeid is zijn ze de weg al voorbij voor ze er erg in hebben. Dat is een bijkomend probleem voor bewoners en hulpverleners, want hoe moeten ze straks deze afslag in het donker, met slecht weer zo gauw herkennen.”

Schutte heeft de problemen wel voorgelegd aan de gemeente. “Maar ik heb hier heel sterk het gevoel dat men je afscheept met uit het hoofd geleerde theorieën en argumenten, die vooral op mensen gericht zijn die niet in de omgeving wonen. Ze willen gewoon overal 30 en 60 kilometer per uur invoeren. En wij worden gewoon afgescheept met: ‘Ach mevrouw, u moet gewoon even wennen aan de nieuwe situatie. Mocht het echt zo zijn dat er meer ongelukken komen, nou dan kunnen we nog wel eens kijken of we er überhaupt iets aan gaan veranderen’.”

Schutte snapt de noodzaak van terugdringen van de snelheid niet helemaal. “Ik woon hier nu zo’n achttien jaar. Er zijn best ongelukken gebeurd en op enkele plekken is het ook goed dat daar aanpassingen zijn gekomen. Maar de meeste ongelukken die er zijn gebeurd waren meestal eenzijdig en door onbesuisd gedrag veroorzaakt.”

“Waarom men met alle geweld doorgaande verbindingswegen die in het verleden en nu ook nog goed functioneren als tachtig kilometerweg allemaal willen inperken tot zestig kilometer zones? Ik weet het niet, maar het is volgens mij vooral een landelijk project, achter de tekentafel bedacht, dat iedereen maar gewoon te slikken heeft.”

Lees ook

Zorgverzekering voor minima van gemeente Raalte

RAALTE – Inwoners van de gemeente Raalte met een laag inkomen kunnen een zorgverzekering afsluiten …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.