Home / archiefcentraal / vrachtverkeer door heeten stuit op verzet

vrachtverkeer door heeten stuit op verzet

Het voornemen van de gemeente Deventer om zandtransporten ten behoeve van de verondieping van de Linderveldplas via de dorpskern Heeten te laten lopen, is bij de gemeente Raalte niet goed gevallen. Grondbank Midden-Gelderland (GMG) moet grond kwijt, dat vrijkomt uit bouwlocaties in de Stedendriehoek. Deze grond wil men storten in de Linderveldplas in Lettele, maar dat blijkt nog een hels karwei te zijn.

Om de Linderveldplas te verondiepen is meer dan 400.000 kuub zand nodig. Dat moet in een tijdsbestek van iets meer dan vijf jaar worden uitgevoerd, hetgeen betekent dat er zo’n vierduizend vrachtwagens met zand per jaar over de smalle wegen rijden. Na hevige protesten is eerder al besloten om dit vrachtverkeer niet over de smalle wegen rondom Lettele te laten rijden, maar via Heeten en Nieuw Heeten. Maar daar liggen nu net twee pas gerenoveerde dorpskernen.

Tijdens een informatieavond op dinsdag 26 februari van dit jaar hebben bewoners van deze dorpen woedend gereageerd op deze plannen. Met name de gemeente Deventer moest het ontgelden, aangezien zij betrokken is bij de vaststelling van de nieuwe routes. Omdat Heeten en Nieuw Heeten echter in de gemeente Raalte liggen, heeft zij nu zelf gereageerd. Want vierduizend zware vrachtwagens door twee gerenoveerde dorpskernen is eigenlijk ook niet zo’n goed idee.

In een brief aan de gemeente Deventer maakt het Raalter college haar mening nogmaals kenbaar. “Wij maken ernstig bezwaar tegen de aan- en afvoerroutes voor het slibtransport ten behoeve van de Linderveldplas door de kern van Heeten en verzoeken u met klem om de routering aan te passen”, zo schrijft het college. “Wat ons betreft is de route door Heeten nog minder geschikt. Heeten is een veel grotere kern (dan Lettele, red.) wat betekent dat ook de overlast en onveiligheid een stuk groter is. Niet voor niets is de laatste jaren juist veel inspanning verricht om het doorgaande verkeer door Heeten te beperken.”

Ook heeft het Raalter college weinig vertrouwen in een route die over de Vlessendijk en Okkenbroekstraat loopt. Gezien de geringe wegbreedte in combinatie met het vrachtverkeer acht het college de kans op bermschade erg groot. Een versnelde aanpassing van de Zandbelterbrug kan een alternatief bieden waarmee de overlast wordt beperkt en extra gevaarlijke situaties worden voorkomen. “Dit ondanks dat wij ook hebben begrepen dat de bewoners rond die locatie hier ook geen voorstander van zijn”, besluit het Raalter college.

Lees ook

Werkzaamheden N340: Kwekerij Onderdijk stelt uit frustratie groene ontheffingskaart beschikbaar

DALFSEN – Kwekerij Onderdijk in Dalfsen heeft in verband met de komende werkzaamheden aan de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.